Hoppa till innehållet

Teamtailor trefaldigar sin omsättning i år

Rekryteringsverktyget Teamtailor spår en omsättning på 8 Mkr i år. Samtidigt har man endast använt hälften av pengarna man i fjol fick in från profiler som Lifesums Henrik Torstensson.

Från vänster:  Sophie Ekelund, Minoo Cha, Joakim Nordlund, Shahin Soltani, Li Berglund, Jonas Brusman, Suzan Dil, Richard Johansson, Jorge Vasquez, Evelina Lundmarck, Christoffer Ankarstrand, Tobias Norlin, Erik Andersson, Kim Alm.
Från vänster: Sophie Ekelund, Minoo Cha, Joakim Nordlund, Shahin Soltani, Li Berglund, Jonas Brusman, Suzan Dil, Richard Johansson, Jorge Vasquez, Evelina Lundmarck, Christoffer Ankarstrand, Tobias Norlin, Erik Andersson, Kim Alm.

Teamtailor (NTL) beskrivs som en molnbaserad tjänst för företag som vill rekrytera. Bolaget ger företag en komplett karriärssida med ett eget kandidathanteringssystem.

”På ett vanligt bolag skulle det vara ett stort projekt att bygga upp men en kund kan hos Teamtailor kan sätta upp en karriärssida på några timmar”, säger Erik Andersson (NTL) medgrundare Teamtailor.

Han menar att branschen är i stort behov av förändring och att föråldrade rekryteringsmetoder som tidigare använts helt enkelt inte får fram de bästa kandidaterna.

Redan under 2015 trefaldigade Teamtailor sin omsättning till 2,6 miljoner kronor. I år har verksamheten fortsatt gå bra. Sedan i maj har användarantalet ökat från 4 500 till 6 000.

”Vi ser en kraftig förbättring. I år kommer vi i varje fall trippla omsättningen om inte mer än det”, säger Erik Andersson.

Teamtailor räknar med andra ord att omsättningen för 2016 kan överstiga 8 Mkr.

Läs mer: Lifesum värderas till nära 400 miljoner

Förra året tog bolaget in 7,5 Mkr i nyemissioner med investeringar från bland annat Henrik Torstensson, vd för hälsoappen Lifesum, den tidigare Spotify-toppen Jonathan Forster och Stardoll-grundaren Mattias Miksche. Av dessa pengar har bolaget dock endast använt hälften.

”Det har gått så pass bra att vi inte har behövt använda allt kapital ännu”, säger Erik Andersson.

Läs mer: Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel

Det har tidigare skrivits om att Teamtailor ska expandera internationellt och att planen varit att öppna upp ett kontor i Storbritannien, något som inte skett än.

Rekryteringstjänsten listades tidigare i september av Wired som ett av de hetaste startupsen i Stockholm och har även blivit kontaktade av flertalet investerare efter det. Erik Andersson tror att framgången ligger i bolagets helhetsgrepp på arbetet med rekrytering.

”Det håller på att ske ett generationsskifte inom HR och vi vill hjälpa HR genom att sätta kandidaten i första rummet, en målgrupp som ofta glöms bort.”

Hur ser ni på konkurrenssituationen från till exempel Linkedin?

”Teamtailor är absolut inte en LinkedIn-utmanare. De är en plattform där kandidaterna finns, vi är plattformen som konverterar kandidaterna”, säger Erik Andersson.

Läs mer: Tunga änglar bakom svensk Linkedin-utmanare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera