Hoppa till innehållet

Tech-festivalen SXSW slår upp dörrarna

Årets upplaga av tech-, musik- och filmfestivalen South by South West i Austin slår upp dörrarna under fredagen. Di Digital är på plats för att kolla in de nya trenderna.

Di Digital är på plats i Austin för SXSW 10–15 mars.
Di Digital är på plats i Austin för SXSW 10–15 mars.Foto: Jesper Frisk.

(Di Digital/Austin) I Austin, Texas, drar årets stora festival igång. South by Southwest, även kallad SXSW, har arrangerats i staden de senaste 30 åren och från att i början varit en festival med fokus på musiken har den nu ett bredare utbud. 

Techveckan, som går under namnet ”Interactive”, har växt och är nu den delen av festivalen som drar flest besökare. Sammanlagt lockade festivalen cirka 150 000 besökare i fjol. Bland de svenska besökarna fanns representanter från Acast (NTL), Moodelizer (NTL), techfestivalen Symposium, Svenska Dataspelbranschen och många fler.

Hedersgästen under fjolåret, vilket var festivalens 30-årsjubileum, var den då sittande presidenten Barack Obama. Hans budskap var en vädjan till startups och techbolag att samarbeta med myndigheter för att tillsammans göra USA och resten av världen bättre.

Läs även: Höjdpunkterna från SXSW 2016 

Under årets SXSW kommer ingen president att besöka eventet men det finns ett flertal andra välkända profiler på plats. Bland andra kommer Tinders vd och grundare Sean Rad samt miljardären och techinvesteraren Chris Sacca att medverka. Även tunga techtalanger som Googles Yasmin Green och Jennifer Doudna, en av personerna bakom DNA-verktyget Crispr, kommer att tala.

Just medtech är ett av de områden som SXSW fokuserar på under årets festival. Andra ämnen som är på tapeten är blockchain-teknik, förstärkt och virtuell verklighet samt nya uppfinningar.

Förra året fick Di Digitals utsända testa att äta en 3D-utskriven kaka. Ännu återstår det att se vad årets mässa bjuder på.

Läs även: SXSW:s mässa bjuder på 3D-kaka och andra godsaker 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera