Hoppa till innehållet

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Henrik Torstensson

Lifesums vd Henrik Torstensson tar sig in på Di Digitals lista över Sveriges mäktigaste tech-investerare.

Henrik Torstensson, Lifesums vd, är en av Sveriges mäktigaste tech-investerare.
Henrik Torstensson, Lifesums vd, är en av Sveriges mäktigaste tech-investerare.Foto: Elin Lindwall

De närmsta veckorna lyfter Di Digital fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet.

De är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. Det är personer som gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Det andra namnet ur kortleken är:

Henrik Torstensson (NTL

  • Ålder: 38 år.
  • Gör: Vd för Lifesum.
  • Placering i fjol15
  • Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm.

Bakgrund:

Henrik Torstensson började sin karriär, liksom många andra centrala personer i Internetsverige, på bolaget Spray 1998. Han har sedan dess hunnit arbeta på såväl Stardoll som Spotify och Tradedoubler.  

Läs också: It-yrans vinnare: ”Med pengar kommer ansvar”

Allmänt:

Henrik Torstensson är medgrundare av och vd för hälsoappen Lifesum sedan 2013. Tack vare sin karriär där han arbetat på flera av internetsveriges plantskolor har han ett brett kontaktnät. Henrik Torstensson gör små investeringar och sällan fler än en eller två per år, däremot är han med sitt goda kontaktnät en central person i framförallt Stockholms startup-ekosystem.

  • Investeringsgeografi: Sverige.
  • Investeringssektorer: Digitala konsument- och B2B-tjänster.
  • Investeringsstadium: Sådd. 
  • Portföljbolag i urval: Fishbrain, Castle, Sparta sales, Teamtailor.
  • Tidigare exits i urval: Videoplaza.

Ta del av hela Henrik Torstenssons profil på Nordictechlist.com.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer här: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare


Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera