Hoppa till innehållet

Techbolagen som förväntas gå till börsen 2017

Under 2016 rådde det torka bland nya techbolag på Wall Street. I år förväntas det blir fler och några av de möjliga börskandidaterna är Snapchat, Uber och Spotify.

Snapchat, Uber och Spotify är alla möjliga börskandidater 2017.
Snapchat, Uber och Spotify är alla möjliga börskandidater 2017.

(Di Digital/Silicon Valley) Trots att Wall Street slog nya rekord under 2016 börsnoterades endast 20 amerikanska techbolag under året. Det är det lägsta antalet sedan lågkonjunkturen under 2009, då 14 techbolag gick till börsen.

På den svenska marknaden var förhållandet det omvända. Under förra året fanns det en noteringsiver bland de svenska techbolagen och hela 23 stycken börsnoterades.

2017 förväntas trenden i USA vända igen. Enligt analysföretaget CB Insights finns det 369 potentiella börskandidater bland amerikanska techbolag. Långt ifrån så många kommer dock att gå till börsen. Samma lista för 2016 innehöll 531 kandidater, men utfallet blev som vi vet avsevärt mycket lägre än så.

CB Insights tittar på riskkapitalfinansierade bolag och förra året var det endast 14 av dem som gick till börsen. Under de senaste åren har det funnits stor tillgång till privat riskkapital, vilket kan vara ett av skälen till färre börsnoteringar.

Läs också: Trots jätterundorna - riskkapitalets aptit avtar

De mest troliga kandidaterna för i år är, enligt CB Insights algoritm Mosaic: it-utbildningsföretaget Pluralsight, säkerhetsföretaget Okta, matleveranstjänsten Blue Apron, undersökningsföretaget Qualtrics och fintechbolaget Zuora.

Foto:
Några av de techbolag som CB Insights listar som tänkbara börskandidater under 2017.

Det är relativt okända bolag i Sverige och bland de mer välkända på listan finns Snapchats moderbolag Snap Inc, Airbnb och Uber. De är alla så kallade enhörningsbolag, som har tagit in riskkapital till värderingar över en miljard dollar.

Det riskkapitalbolag som har flest bolag på CB Insights lista är Silicon Valley-uppstickaren Andreessen Horowitz. Kalifornien står för den största andelen bolag, närmare bestämt 56 procent.

Ryktena om Snaps notering, som just har sitt säte i Los Angeles i Kalifornien, har gått varma och mycket pekar på att vi kommer få se bolaget på börsen i år. Enligt uppgifter har Snap gjort en konfidentiell börsansökan som skulle kunna innebära en värdering på upp till 25 miljarder dollar, motsvarande över 220 miljarder kronor.

Läs mer: Snapchat ansöker om börsnotering

Uber däremot är mer osäkert, också i och med att bolaget fick in en investering på fem miljarder dollar under 2016. Likaså Airbnb fick en kapitalinjektion på 850 miljoner dollar i september förra året.

En mer sannolik börskandidat är i så fall Spotify som lånade 1 miljard dollar i mars förra året, med villkor som utgår från när i tid som bolaget går till börsen.

Läs också: Uppgifter: Spotify till börsen nästa år 


 Foto:

Läs Jonas Leijonhuvud om Spotifys börsnotering: "Dags att börstrolla, Daniel Ek"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera