Techbuddy (NTL) har genomfört hembesök och tagit emot telefonsamtal för att lösa privatpersoners och småföretagares problem med sina techprylar i nästan precis ett år. Bolaget fick tidigt samarbetsavtal med stora teknikkedjor, för att bli deras företagssupport, vilket gjorde att de blev tvungna att gasa snabbare än först tänkt.
”När vi fick avtal med Mediamarkt, Apple Premium Reseller och flera teleoperatörer var det ett krav att vi skulle finnas i hela Sverige. Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan”, säger David Ovsepian, vd på Techbuddy.
Läs även: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"
Grundarna David Ovsepian och Tahero Nori har sedan starten fått in 4 000 ansökningar av personer som vill bli ”techbuddys” och antalet som nu jobbar som teknisk support är närmare 500 personer. Och precis som andra aktörer inom delningsekonomin är Techbuddys hjälpare inte anställda av bolaget utan egenföretagare.
Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan.
Redan under hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall. Nu tar bolaget in ytterligare 21,5 Mkr av Inbox Capital och Foresight Group. Inbox Capital (NTL) har tidigare investerat i bolag som Fishbrain, Barnebys, Min Doktor, Acast och Truecaller.
Läs även: Då börjar Truecaller gå med vinst
”Vi tror mycket på delningsekonomin och TechBuddy har visat att deras modell fungerar och är skalbar. Vi gillade teamet, tänket och det driv de har visat från första mötet. Den plattform de har skapat och utvecklat kommer att förändra inte bara elektronikmarknaden utan även andra marknader i behov av installation och service och ge både konsumenter och olika aktörer mervärden”, säger Peter Silfverswärd på Inbox Capital i ett meddelande.
Vi börjar med support men det är bara början.
Pengarna ska användas till att skala upp tjänsten i Sverige men även för internationell expansion. Först ut är Spanien.
”Redan från dag ett har vi haft ambitionen att bli ett globalt bolag. Nu går vi in i Spanien”, säger David Ovsepian.
Idén bakom Techbuddy kom egentligen inte från att man ville lösa privatpersoners problem med sina IOT-prylar, utan snarare för att grundarna såg ett stort problem med produktionen av teknikprodukter.
”Målet är att kunna förändra kravmärkningen av teknikprodukter så att man kan se att det inte är en kopia utan bygger på riktig innovation, att produkten har tagits fram under humana förhållanden och att den är gjort på ett miljömedvetet sätt. Problemet i branschen är enormt. Vi börjar med support men det är bara början”, säger Tahero Nori, operativt ansvarig för Techbuddy.