Hoppa till innehållet

Techbuddy gasar med 20 miljoner från Inbox Capital

Techbuddy åker hem till privatpersoner för att hjälpa dem med sina techproblem. Nu ska bolaget lansera i Spanien och tar in drygt 21 miljoner kronor av Inbox Capital och Foresight Group.

Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).
Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).Foto: Techbuddy

Techbuddy (NTL) har genomfört hembesök och tagit emot telefonsamtal för att lösa privatpersoners och småföretagares problem med sina techprylar i nästan precis ett år. Bolaget fick tidigt samarbetsavtal med stora teknikkedjor, för att bli deras företagssupport, vilket gjorde att de blev tvungna att gasa snabbare än först tänkt.

”När vi fick avtal med Mediamarkt, Apple Premium Reseller och flera teleoperatörer var det ett krav att vi skulle finnas i hela Sverige. Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan”, säger David Ovsepian, vd på Techbuddy.

Läs även: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Grundarna David Ovsepian och Tahero Nori har sedan starten fått in 4 000 ansökningar av personer som vill bli ”techbuddys” och antalet som nu jobbar som teknisk support är närmare 500 personer. Och precis som andra aktörer inom delningsekonomin är Techbuddys hjälpare inte anställda av bolaget utan egenföretagare.

Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan.

Redan under hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall. Nu tar bolaget in ytterligare 21,5 Mkr av Inbox Capital och Foresight Group. Inbox Capital (NTL) har tidigare investerat i bolag som Fishbrain, Barnebys, Min Doktor, Acast och Truecaller.

Läs även: Då börjar Truecaller gå med vinst 

”Vi tror mycket på delningsekonomin och TechBuddy har visat att deras modell fungerar och är skalbar. Vi gillade teamet, tänket och det driv de har visat från första mötet. Den plattform de har skapat och utvecklat kommer att förändra inte bara elektronikmarknaden utan även andra marknader i behov av installation och service och ge både konsumenter och olika aktörer mervärden”, säger Peter Silfverswärd på Inbox Capital i ett meddelande.

Vi börjar med support men det är bara början.

Pengarna ska användas till att skala upp tjänsten i Sverige men även för internationell expansion. Först ut är Spanien.

”Redan från dag ett har vi haft ambitionen att bli ett globalt bolag. Nu går vi in i Spanien”, säger David Ovsepian.

Idén bakom Techbuddy kom egentligen inte från att man ville lösa privatpersoners problem med sina IOT-prylar, utan snarare för att grundarna såg ett stort problem med produktionen av teknikprodukter. 

”Målet är att kunna förändra kravmärkningen av teknikprodukter så att man kan se att det inte är en kopia utan bygger på riktig innovation, att produkten har tagits fram under humana förhållanden och att den är gjort på ett miljömedvetet sätt. Problemet i branschen är enormt. Vi börjar med support men det är bara början”, säger Tahero Nori, operativt ansvarig för Techbuddy.

Läs även: Spotify-tungviktare startar eget bolag – Getgeek 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera