Hoppa till innehållet

Techbuddy gasar med 20 miljoner från Inbox Capital

Techbuddy åker hem till privatpersoner för att hjälpa dem med sina techproblem. Nu ska bolaget lansera i Spanien och tar in drygt 21 miljoner kronor av Inbox Capital och Foresight Group.

Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).
Techbuddys team med grundarna Tahero Nori (längst till vänster) och David Ovsepian (liggandes).Foto: Techbuddy

Techbuddy (NTL) har genomfört hembesök och tagit emot telefonsamtal för att lösa privatpersoners och småföretagares problem med sina techprylar i nästan precis ett år. Bolaget fick tidigt samarbetsavtal med stora teknikkedjor, för att bli deras företagssupport, vilket gjorde att de blev tvungna att gasa snabbare än först tänkt.

”När vi fick avtal med Mediamarkt, Apple Premium Reseller och flera teleoperatörer var det ett krav att vi skulle finnas i hela Sverige. Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan”, säger David Ovsepian, vd på Techbuddy.

Läs även: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Grundarna David Ovsepian och Tahero Nori har sedan starten fått in 4 000 ansökningar av personer som vill bli ”techbuddys” och antalet som nu jobbar som teknisk support är närmare 500 personer. Och precis som andra aktörer inom delningsekonomin är Techbuddys hjälpare inte anställda av bolaget utan egenföretagare.

Det var minst sagt ett hästjobb att rekrytera men det har gått över förväntan.

Redan under hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall. Nu tar bolaget in ytterligare 21,5 Mkr av Inbox Capital och Foresight Group. Inbox Capital (NTL) har tidigare investerat i bolag som Fishbrain, Barnebys, Min Doktor, Acast och Truecaller.

Läs även: Då börjar Truecaller gå med vinst 

”Vi tror mycket på delningsekonomin och TechBuddy har visat att deras modell fungerar och är skalbar. Vi gillade teamet, tänket och det driv de har visat från första mötet. Den plattform de har skapat och utvecklat kommer att förändra inte bara elektronikmarknaden utan även andra marknader i behov av installation och service och ge både konsumenter och olika aktörer mervärden”, säger Peter Silfverswärd på Inbox Capital i ett meddelande.

Vi börjar med support men det är bara början.

Pengarna ska användas till att skala upp tjänsten i Sverige men även för internationell expansion. Först ut är Spanien.

”Redan från dag ett har vi haft ambitionen att bli ett globalt bolag. Nu går vi in i Spanien”, säger David Ovsepian.

Idén bakom Techbuddy kom egentligen inte från att man ville lösa privatpersoners problem med sina IOT-prylar, utan snarare för att grundarna såg ett stort problem med produktionen av teknikprodukter. 

”Målet är att kunna förändra kravmärkningen av teknikprodukter så att man kan se att det inte är en kopia utan bygger på riktig innovation, att produkten har tagits fram under humana förhållanden och att den är gjort på ett miljömedvetet sätt. Problemet i branschen är enormt. Vi börjar med support men det är bara början”, säger Tahero Nori, operativt ansvarig för Techbuddy.

Läs även: Spotify-tungviktare startar eget bolag – Getgeek 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera