Hoppa till innehållet

Startup-eliten samlades på Slush i Helsingfors

Startup-konferensen Slush är i år större än någonsin tidigare. Såväl Marcus Wallenberg som pris Daniel reste till Helsingfors för att uppmuntra den snabbväxande teknik- och startupscenen. 

15 000 entreprenörer samlades på Slush i Helsingfors. Di Digital var på plats.
15 000 entreprenörer samlades på Slush i Helsingfors. Di Digital var på plats.Foto: Jussi Hellsten www.jussihellsten.com

Sverige må vara det mest framstående landet i Norden när det gäller nya teknikföretag. Men det är Finland som håller den största konferensen på temat. 

Under två dagar samlas 15 000 teknikentreprenörer och investerare i Helsingfors på konferensen Slush. Större företag som Samsung, Nokia och Alibaba är på plats för att visa upp sig och kanske hitta ingenjörer och anställda, medan mindre bolag letar samarbeten och investerare. 

En av svenskarna på plats är Elsa Bernadotte, medgrundare till det nystartade bolaget Karma, som gör en lösning för crowdsourcade erbjudanden. 

"Vi är främst här för att hitta investerare. Vi har fått en del bra kontakter", säger hon. 

Årets upplaga av Slush är med god marginal den största hittills. I år har man utöver själva konferensen i Helsingfors också ordnat event i Tokyo. En som varit med även tidigare år är Jessica Stark, grundare av startup-hubben SUP46 i Stockholm.

Årets upplaga av Slush är med god marginal den största hittills.

"Slush är Europas bästa startup-event med investerare från hela världen", säger hon.

Vad gäller nya teknikbolag utmärker sig Finland kanske mest inom mobilspelsindustrin med bolag som Rovio och Supercell. Även Nokia, som har fått ett visst återuppvaknande efter att telefondelen såldes till Microsoft, har en central plats på konferensen. Nokias nya satsning på virtual reality ligger helt i linje med startupbolagens intresse.

Just virtuell verklighet är en av de hetaste trenderna på Slush i år. Men också mer traditionella internetbolag som till exempel Kinneviks modejätte Zalando är på plats

"Det som är speciellt här jämfört med andra konferenser är energin som finns här med alla uppstartsbolag", säger Robert Gentz, grundare av Zalando.


Läs mer från Slush i Helsingfors:  

Zalando vill bli ett operativsystem för modevärlden

Klädjätten Zalando går mot 28 miljarder i omsättning i år. Men framtiden för bolaget ligger mer i tekniska lösningar än i traditionell ehandel. Det säger bolagets grundare och vd, Robert Gentz.

Så förbereder Niklas Zennström sina startups för en krasch

Den europeiska internetsektorn är starkare än någonsin. Nya miljardföretag dyker upp var och varannan vecka, men Skype-grundaren Niklas Zennström manar till försiktighet.

Delivery Hero skjuter upp börsnoteringen

Delivery Hero med vd:n Niklas Östberg värderas till över 25 miljarder kronor. Men trots den snabba tillväxten skjuter han nu börsplanerna åtminstone ett år på framtiden.

Marcus Wallenberg: "Vi kommer att se stora förändringar"

Den nya finansiella tekniken innebär både hot och möjligheter. Det säger SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg, som också har tips till startupbolag som vill leva i 100 år.

Vd-proffset Mårten Mickos ska jobba med hackare

Startupveteranen Mårten Mickos, mest känd för att ha drivit miljardbolaget MySQL, blir ny vd för Silicon Valley-bolaget HackerOne.


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera