Hoppa till innehållet

Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Kan digital teknik göra det enklare för flyktingar att hitta sin plats i Sverige? Det tror personerna bakom projektet Refugee Tech.

Organisationen Refugee Tech samlades på KTH i Stockholm för att diskutera lösningar på problemen som möter flyktingar i Sverige.
Organisationen Refugee Tech samlades på KTH i Stockholm för att diskutera lösningar på problemen som möter flyktingar i Sverige.

Europa står inför den värsta flyktingkrisen sedan andra världskriget och Migrationsverket räknar med att uppemot 190 000 personer kommer att söka asyl i Sverige i år. Appar och webbtjänster kan inte bygga bostäder och skapa jobb men det finns annat som digitala lösningar kan göra. Med sponsring av Industrifonden är det sådana lösningar som organisationen Refugee Tech vill komma fram till.

Under onsdagseftermiddagen samlades cirka 25 personer i ett rum i KTH:s bibliotek för att diskutera och lista problemen som flyktingar behöver tampas med när de kommer till Sverige. Förutom bostad och jobb lyftes frågor som kommunikation om samhällstjänster, tillgång till wifi på flyktingförläggningar, möjligheterna att lära sig svenska genom digitala hjälpmedel och koordination av insatser.

”Jag vill att alla ska kunna nå sin fulla potential. När min mamma var i Iran jobbade hon på bank från 16 års ålder och försörjde hela familjen. När hon kom hit fick hon ta helt andra slags jobb och kunde inte nå sin potential. Det är synd och något som Sverige borde bli bättre på”, säger Milad Fallah.

Refugee Techs Shahin Baharan, Nicole Tran, Elhabib Moustaid, Milad Fallah och Leo Salmonsson vid onsdagens möte.

Milad Fallah, även affärsutvecklare på managementföretaget Serendipity, är startmotorn till Refugee Tech. Det var i början av september som han tillsammans med bland andra Nicole Tran och Elhabib Moustaid startade en grupp på Facebook, för att entusiasmera andra och göra något verkligt av tanken om ”vad kan jag göra”.

Från det har gruppen vuxit till att nu bestå av en sammanslutning av utvecklare och kodare men även socionomer, psykologer och personer som jobbar aktivt med asylsökande.

”Genom att kartlägga problemen kan folk få upp ögonen för dem. Många av problemen eller utmaningarna, beroende på hur man ser det, kan lösas via tech medan andra kanske behöver andra lösningar och då har vi i alla fall upplyst folket om dem”, säger Milad Fallah.

Genom att kartlägga problemen kan folk få upp ögonen för dem.

Personerna som är mest involverade i projektet ser trötta ut. Det har varit full fart de senaste veckorna. Elhabib Moustaid berättar att han arbetar 18 timmar per dygn för tillfället. Förutom sin doktorandtjänst går all ledig tid till Refugee tech. De andra är i en liknande situation.

Hur mycket flyktingfrågan uppmärksammas i media varierar och även intresset bland svenska folket. Men Milad Fallah anser att det fortfarande finns ett stort intresse att hjälpa till.

”Vi publicerade det här eventet för två dagar sedan. I kväll är vi över 25 personer här. Det är ett tecken på att det fortfarande är ett hett ämne”, säger Milad Fallah.

På väggarna i rummet sitter post it-lappar med problem som gruppen anser behöver lösas. Identifieringen av problemen är bara en av cirklarna på planen som Elhabib Moustaid ritar upp. Härnäst väntar en crowdsourcing där problemen ska rangordnas.

”Vi kommer antagligen göra det i form av ett spel eller genom en visuell lösning för att locka människor att gå in och rösta om vilka vi ska gå vidare med”, säger Elhabib Moustaid.

Efter det väntar ett kodningsevent i början av nästa år, som i sin tur ska leda till produkter som kommer till flyktingars hjälp.

Förutom alla frivilliga som hjälper till att strukturera arbetet och bidrar med idéer så har organisationen stöd från Industrifonden, både i form av pengar och kontakter. Men projektet vill även bjuda in andra företag och investerare för att stödja arbetet.

”Vi kanske inte behöver pengar men däremot kunskap för att kunna lösa vissa saker. Om vi exempelvis har en workshop vill vi att personer som är relaterade till problemen kommer dit och har vi ett hackathon vill vi att techföretag kommer och hjälper till på något sätt”, säger Milad Fallah.

Eller som Elhabib Moustaid uttrycker det:

”Det måste verkligen bli produkter av det här”.

Ett annat, liknande projekt i Sverige är Openhack i Lund, som med öppen källkod vill bidra med teknik för att förbättra de humanitära insatserna vid katastrofer.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera