Hoppa till innehållet

Zalando vill bli modevärldens egen teknikplattform

Klädjätten Zalando går mot 28 miljarder i omsättning i år. Men framtiden för bolaget ligger mer i tekniska lösningar än i traditionell ehandel. Det säger bolagets grundare och vd, Robert Gentz.

Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.
Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.

(Di Digital / Helsingfors) Den tyska modesajten Zalando fortsätter att visa stark tillväxt. I går rapporterade Zalando sitt tredje kvartal och ser ut att gå mot över 28 miljarder i omsättning i år.

På börsen har bolaget stigit med drygt 25 procent i år och värderas runt 50 procent högre än vid den uppmärksammade introduktionen i fjol. 

Di Digital träffade Zalandos grundare och vd Robert Gentz på konferensen Slush i Helsingfors. Zalando har nyligen startat en teknik-hubb i Helsingfors med planen att ha 200 anställda på plats. Enligt Robert Gentz är Zalandos strategi i dag mer teknikfokuserad än för några år sedan.

”Vi har redan ett av Europas största ingenjörsteam på 800 personer. I framtiden kommer det att handla mycket mer om teknik för oss och vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte”, säger Robert Gentz.

Vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte.

Zalando slog igenom med fria returer, massiv marknadssföring och låga priser. I dag har bolaget etablerat sig som en modejätte i Europa. Men Robert Gentz menar att även om Zalando nu omsätter 28 miljarder kronor så finns det enormt utrymme att växa på den europeiska modemarknaden genom att erbjuda tekniska lösningar.

”Med våra nya tekniklösningar försöker vi nå ut bredare. Vi vill fungera som ett operativsystem för varumärkena både online och offline”, säger Robert Gentz.

En av de saker som Zalando nu experimenterar med är att koppla upp sig mot externa modebutiker för att kunna skicka en kunds beställning direkt till den närmaste butiken istället för till Zalandos lager i Tyskland.

”Om en kund vill ha en skjorta som finns i en butik i närheten är det rimligt att vi försöker koppla ihop efterfrågan med utbudet på plats istället för att flyga den fram och tillbaka”, säger Robert Gentz.

Satsar ni också på drönare eller liknande teknik?

”Nej, jag tror att det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality. Men det är långt kvar också där. Vi håller koll på vad som händer men gör ingenting aktivt ännu”.

Det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality.

Den nya teknikinriktningen innebär att Zalandos vinstmarginaler krymper när mer satsas på utveckling.

”Vi är ett tillväxtföretag. I år växer vi med 35 procent och har en vinstmarginal på 3-4 procent vi tror att vi kan hålla oss till den takten under lång tid framöver”, säger Robert Gentz.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera