Hoppa till innehållet

Techjättarna utmanar hajpade augmented reality-bolaget

Både Apple och Facebook förbereder sig på att utmana startupen Magic Leap och Microsofts Hololens när det gäller augmented reality-glasögon.

Ett av de mest omtalade, och mest mystiska, teknikbolagen just nu är amerikanska Magic Leap som sysslar med augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska. Foto: Bild från Magic Leaps video som visar upp vad tekniken ska kunna åstadkomma.
Ett av de mest omtalade, och mest mystiska, teknikbolagen just nu är amerikanska Magic Leap som sysslar med augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska. Foto: Bild från Magic Leaps video som visar upp vad tekniken ska kunna åstadkomma.

Enligt personer med insyn intensifierar Apple sina ansträngningar att få fram en enhet, rapporterar Financial Times. Även Facebook forskar kring tekniken med förstärkt verklighet och vd Mark Zuckerberg har tidigare talat om "glasögon som är tillräckligt små för att ta med överallt".

De två teknikjättarna väntas dock inte vara först ut på banan. Magic Leap som tagit in 1,4 miljarder dollar från Alphabet, Alibaba och filmstudios förbereder sig för närvarande på att lansera sina AR-glasögon senare i år, enligt uppgifter till affärstidningen. Enheten sägs vara mindre än Microsofts motsvarande produkt Hololens och ha ett bredare synfält. Magic Leaps glasögon väntas enligt uppgifterna få en prislapp på över 1 000 dollar, uppgifter som företaget dock avböjt att kommentera.

Läs även: Superhajpade Magic Leap tar in miljarder till jättevärdering

Microsoft har kommit långt med tekniken och det senaste året har utvecklare kunnat köpa Hololens, men något datum för en konsumentversion har ännu inte presenterats. Därmed uppstår en lucka för Apple och Facebook att komma ikapp, resonerar Financial Times.

Apple ska ha börjat bygga upp ett team för ett år sedan för att undersöka tekniken. Nu sätter teknikbolaget mer resurser på projektet för att kunna ta det från forskning till en konsumentprodukt, uppger källor. En lansering sägs dock vara minst ett år bort, kanske ännu längre.

Läs även: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

För ett tag sedan kom liknande uppgifter från Bloomberg News vars källor sade att Apples team leds av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen sägs även inkludera ingenjörer som arbetat på Oculus och Hololens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet

Läs även: Bildläcka drabbar hajpade Magic Leap

Då Apples glasögon bedöms ligga en bit bort i tiden är det mer troligt att det blir innehåll som närmast dyker upp till Iphones istället, skrev Bloomberg vid tidpunkten.

Undersökningsföretaget Global Markets Insights bedömer att den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Finwire / Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera