Hoppa till innehållet

Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Tre svenska internetmiljardärer investerar i integrationsappen Welcome. Målet är att skapa hundratusen möten mellan nyanlända och svenskar redan i år.

Welcomes grundare Tobias Rosman, Kim Wijk, Emma Rosman och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth (th).
Welcomes grundare Tobias Rosman, Kim Wijk, Emma Rosman och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth (th).Foto: Gry Johansson

I höstas lanserades appen Welcome, som ska koppla samman nyanlända med svenskar kring olika aktiviteter.

Utvecklingen har så här långt varit ett ideellt projekt, men nu växlar bolaget upp rejält genom att ta in finansiering från ett par välkända svenska techprofiler. Det är Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert som går in med totalt 4 miljoner kronor i projektet.

Drömmen är att alla som kommer hit ska få kontakt med en svensk inom en månad.

”Vi kommer att använda det till att bygga upp ett team som kan skala upp verksamheten. Målet är att skapa 100 000 möten mellan nyanlända och svenskar i år”, säger Tobias Rosman, en av initiativtagarna till Welcome.

Appen gör det möjligt att lägga upp olika öppna aktiviteter som användarna av Welcome sedan kan anmäla sig till. Dessutom finns en chattfunktion med direktöversättning, vilket gör att det går smidigt att kommunicera trots att man inte talar samma språk. Sedan i februari finns Welcome i App Store och Playstore och har nu 12 000 registrerade användare.

”Från första dagen man kommer till Sverige så finns Welcome för dig. En dröm för oss är att alla som kommer hit ska få en kontakt med en svensk inom en månad. Det handlar om att ta tillvara på de drömmar och det driv som de allra flesta kommer hit med”, säger Emma Rosman, en av initiativtagarna till Welcome.

Läs mer: Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Att de nu får in några av Sveriges mest välkända techprofiler som investerare gör att de nu kan bygga vidare på sin lösning på ett mer strukturerat sätt.

”Det är coolt att den här typen av projekt får finansiering och kan drivas av duktiga entreprenörer. Det blir precis lika effektivt som ett nystartat techbolag fast syftet här är att skapa skillnad för samhället”, säger Emma Rosman. 

Jonas Nordlander, grundare av Avito, är inne på samma spår:

”Vi har tidigare upplevt hur digitala lösningar kan revolutionera folks liv både i Sverige, Ryssland och Afrika. Nu är vi taggade att se vad det kan göra för integrationen”, säger han.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Precis som de flesta nystartade techbolag sneglar Welcomes grundare redan utanför Sveriges gränser.

”Drömmen är att alla som kommer till Sverige börjar använda Welcome i år. Sen vill vi göra samma sak i Europa nästa år”, säger Emma Rosman. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera