Hoppa till innehållet

Prezi-grundaren: "I USA har nedgången redan börjat"

I Sverige avfärdas oftast pratet om en techbubbla. Men värderingarna i teknikbranschen i Silicon Valley har redan börjat pysa ihop. Det säger Peter Arvai, grundare av bolaget Prezi.   

Peter Arvai, grundare och vd för Prezi.
Peter Arvai, grundare och vd för Prezi.

Peter Arvai fick nyligen pris som årets Alumn vid KTH i Stockholm. Men trots hans framgångar som företagare är han inte särskilt välkänd i Sverige.

Peter Arvai grundade 2008 Prezi, ett bolag som gör mjukvara för presentationer på ett mer lekfullt och kreativt sätt än till exempel Microsofts Powerpoint. Bolaget har kontor i Ungern och USA vilket förklarar varför kännedomen i Sverige är begränsad.

”Vi har en produkt som har betydelse över hela världen. Att då tänka i termer av Sverige eller ens Europa kändes inte rätt. Vår plan var att om vi blir framgångsrika i USA så kommer resten av världen följa efter, och så har det blivit”, säger Peter Arvai.

Prezi har i dag 60 miljoner användare och det har gjorts en miljard presentationer i programmet. Bolaget har varit kassaflödespositivt från start men har tagit in runt 500 miljoner kronor i riskkapital.

”Vi har gjort stora investeringar vid vissa tillfällen. Som när vi etablerade oss i San Francisco”, säger Peter Arvai.

Prezi presentationsverktyg bygger på miljöer istället för slides som i Powerpoint.

Vid den senaste finaniseringsrundan 2014 rapporterades det om att Prezi värderades till runt 2,5 miljarder kronor. Just värderingarna av bolagen i Silicon Valley är en fråga som fortsätter att vara en het fråga i USA. Peter Arvai säger sig redan märka av en tydlig avmattning.

”Jag kan helt klart märka en påbörjande korrektion i Silicon Valley. Men exakt hur djup den kommer att bli är svårt att säga”, säger han.

Enligt Peter Arvai är det inte bara investerarna som blivit försiktigare utan också bolagen.

”Det har varit väldigt mycket pengar i San Francisco och när det är så kan tillväxt bli viktigare än faktiska intäkter. Nu ser jag en attitydväxling där man inte längre tänker att det kan fortsätta så i all evighet. De som ser framåt börjar ställa om sina verksamheter och investerar inte lika aggressivt som tidigare”, säger Peter Arvai.

Prezi har dock en bra utgångspunkt enligt Peter Arvai eftersom bolaget tjänar pengar. Det gör att man nu faktiskt investerar mer än tidigare.

”Vi har gått in i en ny investeringsperiod, jag får återkomma till vad det är vi gör senare”, säger Peter Arvai.

Prezi har varit en del i Barack Obamas satsning på utbildning genom att ge bort licenser till skolor i USA. 

Prezi har i dag 250 anställda och växer med mer än en miljon nya användare i månaden.

”Vi finns på 8 språk nu och den snabbaste tillväxten ser vi faktiskt i Sydamerika”, säger Peter Arvai.

Med en stark kassa finns såklart möjligheten för Prezi, som fortfarande har grundartrion Peter Arvai, Adam Somlai och Peter Halacsy som största ägare, att köpa andra bolag.

”Vi har inte gjort det hittills och har ingen målsättning att göra det men vi ser opportunistiskt på det. Finns möjligheten kan det hända”, säger Peter Arvai.

Prezi har sedan starten vidareutvecklat sitt presentationsverktyg så att det till exempel går att använda tillsammans med andra, vilket öppnar upp företagsmarknaden för dem. Samtidigt har man också nått en storlek som gör att konkurrensen med IT-jättar som Microsoft blivit tydligare.

”Om Microsoft inspireras av oss så är det en komplimang. Det är klart att i takt med att vi blir större och större så syns vi mer. Men vi har långt kvar, det finns ungefär 2 miljarder människor som behöver ett bättre sätt att berätta historier på”, säger Peter Arvai.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera