Hoppa till innehållet

Techveckan ska jaga jante ur Göteborg

För att få bättre fart på Göteborgs startupscen vill ett gäng chalmerister få lokala aktörer att arbeta tillsammans. På torsdagen inleds andra upplagan av #gbgtechweek. ”Det har funnits mycket jante kvar i Göteborg”, säger medarrangören Patrik Wigton.

Malin Kjällström, Andreas Rolén, Isabella Carlsson, Viktor Möller och Linus Olsson arrangerar tillsammans #gbgtechweek.
Malin Kjällström, Andreas Rolén, Isabella Carlsson, Viktor Möller och Linus Olsson arrangerar tillsammans #gbgtechweek.Foto: Cathrine Hofbauer

Under veckan kommer flera aktörer att ordna sina egna tillställningar, allt samlat under ett och samma paraply.

”Vi drog igång det här förra året, lite som ett skolprojekt. Vi såg att det finns jättemycket organisationer i Göteborg som jobbar med tech och entreprenörskap och att försöka främja det. Däremot så pratade de inte så mycket med varandra”, säger Andreas Rolén.

 

Man pratar inte så mycket med varandra

 

Han går sista året på Chalmers School of Entrepreneurship. Tillsammans med fyra andra chalmerister har han arbetat för att skapa en vecka där fristående aktörer kan hålla egna arrangemang. De arbetar i princip utan budget. De aktörer som vill arrangera tillställningar står själva för lokaler och annat.

Arrangemangen är varierade och tanken är enligt Andreas Rolén att de ska tilltala olika målgrupper. Venture Cup kommer till exempel att hålla sin regionfinal under veckan, Connect väst arrangerar Stora Connect Dagen. Det kommer att ordnas entreprenörlunch och ett hackathon. Totalt är det 17 olika arrangemang som pågår under en veckas tid.

Startupscenen i Göteborg är betydligt mindre än i Stockholm. En anledning till det tror Anderas Rolén har med kapital att göra.

”Det var några företag som lyckades där. Det gjorde att det fanns mer nytt kapital tillgängligt i Stockholm och då drogs bolag från Göteborg, eller egentligen hela Sverige, dit.”

”Nu på senare år är det vissa som har blivit kvar, som till exempel Football Addicts, Recorded Future och Saltside. Jag tror att det behövs lite sådana rollfigurer för att visa vägen”, fortsätter Andreas Rolén.

Läs mer: Det svenska CIA-bolaget från insidan

G-lab 21, Göteborgs eget svar på Stockholmsorganisationen SUP46, är en av arrangörerna under veckan. De kommer bland annat hålla seminarier och är även involverade i gbgtechweeks version av Draknästet.

 

Det finns ganska lite jante kvar i Stockholm

 

Patrik Wigton, grundare till G-lab 21, är också inne på att hålla fram de västsvenska entreprenörer som förebilder.

”Det finns ganska lite jante kvar i Stockholm, men det har funnits mycket jante kvar i Göteborg. Därför har Göteborg inte riktigt lyft fram framgångsrika entreprenörer”, säger Patrik Wigton.

”Det finns ju jättemånga framgångsrika entreprenörer här, som till exempel Erik Selin, Alexander Hars, Palle Stenberg, Göran Nordlund och Magnus Emilsson. Precis som att Daniel Ek, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Zennström är rockstjärnor uppe i Stockholm så behövs det även förebilder här i Göteborg.”

Läs mer: Så gick Football Addicts från flopp till succé

Han tycker att mycket har hänt under det senaste året och att det nu finns mer arenor för entreprenörer att synas och marknadsföra sig på.

”De flesta investerare och riskkapitalbolag sitter ju i Stockholm, men nu har vi skapat en slags brygga mellan bolagen och investerarna.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera