Hoppa till innehållet

Tele 2 översätter arabiska på telefon i realtid

Tele 2 vill hjälpa flyktingar genom att översätta mobilsamtal i realtid. Tillsammans med Microsoft har man utvecklat en tjänst för att prata med varandra i telefon på två olika språk.

Harry Shum, chef för teknik och utveckling på Microsoft, presenterar Lars Torstensson, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2, som precis har kommit upp på scenen.
Harry Shum, chef för teknik och utveckling på Microsoft, presenterar Lars Torstensson, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2, som precis har kommit upp på scenen.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) ”Super, je suis en fait avec quelques amis”, säger översättarrösten i svensken Lars Torstenssons mobil, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2.

Han står på scen i en av salarna på Microsofts utvecklarkonferens Build, som ägde rum i veckan, och pratar i telefon på engelska med fransmannen Olivier Fontana, chef för Microsoft Translator.

Tele 2 har använt Microsofts api för översättning, som släpptes i en uppdaterad version under Build med stöd för realtid. Tjänsten Tele 2 har tagit fram översätter telefonsamtal, både i fasta telefoner och alla typer av mobiltelefoner.

Överlag handlade mycket på Build om artificiell intelligens och kognitiva tjänster. Microsoft har bland annat släppt api:er för utvecklare inom syn, tal, språk och sök.

Numera finns översättnings-api:et på åtta språk - engelska, franska, tyska, italienska, portugisiska, spanska, mandarin och arabiska. Microsoft självt har än så länge installerat översättning i Skype för datorer.

”Vi hittade en gemensam utmaning med Microsoft att ta översättningstekniken till massorna”, säger Lars Torstensson på scenen.

I sommar hoppas han att tekniken ska kunna användas av flyktingar och förhoppningsvis förbättra situationen för några av dem.

”Det är många på flykt i Europa i dag och en stor utmaning är att hitta tolkar. Vi vill brygga det gapet och hjälpa organisationer att kommunicera, säger Lars Torstensson.

I en intervju efteråt säger han att det ännu är tidigt i utvecklingen. Det var i september förra året som Tele 2 fick tillgång till api:et för översättning.

Lars Torstensson kan se ett samarbete med Migrationsverket framför sig, och i så fall skulle det vara pro bono. Annars är tanken att ta betalt för översättningstjänsten, som är tänkt att användas till exempel i kundtjänst. Ett annat skulle kunna vara Comviqs kunder, som många av dem inte har svenska som första språk.

“Ju mer vi tänker på det desto fler användningsområden”, menar Lars Torstensson.

Det är ingen exakt vetenskap.

Han ringer Olivier Fontana igen under den efterföljande intervjun och det blir lite fel i översättningen.

”Det är ingen exakt vetenskap, men kan vara väldigt användbart”, säger Olivier Fontana.

Microsoft har jobbat i tio år med att känna igen talade språk. Allt eftersom mer data samlas in får språken som översätts fler nyanser. Microsoft har också tagit fram något man kallar “true text”, som gör att onödiga fyllnadsord tas bort i översättningen.

“En del frågar om vi inte kommer att lära oss färre språk om det finns översättning. Men det är tvärtom. Det gör istället att vi hör det andra språket och lär oss”, säger Olivier Fontana.

Läs också: Botar i fokus på Microsofts utvecklarfest

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera