Hoppa till innehållet

Telia går in i Soundtrack Your Brand

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand tar in 88,6 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Bland de nya delägarna märks operatörsjätten Teliasonera.

Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.
Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.Foto: Oskar Omne

Soundtrack Your Brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, får en ny delägare i teleoperatören Teliasonera. Tillsammans med riskkapitalbolagen Creandum, Northzone och Wellington Partners samt amerikanska Play Network satsar Telia totalt 10,9 miljoner dollar, motsvarande 88,6 miljoner kronor, i bolaget.

“Företagsmarknaden för musik ligger fem, tio år efter konsumentmarknaden. Många kör fortfarande med cd-skivor. Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack your brand.

Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än.

De nya pengarna ska användas för expansion till fler länder. Först på tur står norden och därefter USA. Samarbetet med Telia förväntas öppna dörrar till de företag som redan har en relation med operatören.

Bland kunderna på hemmaplan finns bolag som McDonalds, Starbucks, Lindex och Elite Hotels.

“Väldigt många internationella varumärken har sin hemvist i USA så det är naturligt för oss att börja där”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brands affärsmodell är enkel: mindre företag betalar 350 kronor per månad och försäljningsställe för tjänsten, större företag betalar 750 kronor per månad och försäljningsställe. Bolaget betalar en licenskostnad tillbaka till Spotify och behåller sedan mellanskillnaden.

“Givet de planer vi har kan vi nå break-even vid 20 till 30 000 butiker. Men det handlar som alltid om vad man prioriterar. Vi tror att vi kan bli världsdominerande på det här området”, säger Andreas Liffgarden, styrelseordförande och medgrundare. 

Svenska Spotify är en delägare i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik. Men Ola Sars och Andreas Liffgarden utesluter inte samarbeten med flera musiktjänster framöver.

“Vi är ett fristående bolag med en fristående teknisk plattform. Spotify finns i ett sextiotal länder idag. Vi har kunder med verksamhet i över 100 länder. Jag säger inte att vi är vid det vägskälet idag, men vi måste köpa råvaran av den som kan leverera”, säger Andreas Liffgarden.

För Teliasonera är investeringen den tredje på kort tid inom området musik. För två veckor sedan gick bolaget in med 115 miljoner dollar, motsvarande en knapp miljard svenska kronor, i Spotify. Sedan i fjol är bolaget även delägare i hörlurstillverkaren Zound Industries.

Läs även: Telia går in i Spotify

“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple. Det kan handla om partnerskap men även om investeringar när vi ser ett strategiskt värde”, säger Henriette Wendt, affärsutvecklingsansvarig på Teliasonera.

Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify. 

Creandum, Northzone och Wellington Partners är alla tidigare investerare i Soundtrack Your Brand. 

Läs även: Soundtrack Your Brand tar in på hotell

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera