Soundtrack Your Brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, får en ny delägare i teleoperatören Teliasonera. Tillsammans med riskkapitalbolagen Creandum, Northzone och Wellington Partners samt amerikanska Play Network satsar Telia totalt 10,9 miljoner dollar, motsvarande 88,6 miljoner kronor, i bolaget.
“Företagsmarknaden för musik ligger fem, tio år efter konsumentmarknaden. Många kör fortfarande med cd-skivor. Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack your brand.
Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än.
De nya pengarna ska användas för expansion till fler länder. Först på tur står norden och därefter USA. Samarbetet med Telia förväntas öppna dörrar till de företag som redan har en relation med operatören.
Bland kunderna på hemmaplan finns bolag som McDonalds, Starbucks, Lindex och Elite Hotels.
“Väldigt många internationella varumärken har sin hemvist i USA så det är naturligt för oss att börja där”, säger Ola Sars.
Soundtrack Your Brands affärsmodell är enkel: mindre företag betalar 350 kronor per månad och försäljningsställe för tjänsten, större företag betalar 750 kronor per månad och försäljningsställe. Bolaget betalar en licenskostnad tillbaka till Spotify och behåller sedan mellanskillnaden.
“Givet de planer vi har kan vi nå break-even vid 20 till 30 000 butiker. Men det handlar som alltid om vad man prioriterar. Vi tror att vi kan bli världsdominerande på det här området”, säger Andreas Liffgarden, styrelseordförande och medgrundare.
Svenska Spotify är en delägare i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik. Men Ola Sars och Andreas Liffgarden utesluter inte samarbeten med flera musiktjänster framöver.
“Vi är ett fristående bolag med en fristående teknisk plattform. Spotify finns i ett sextiotal länder idag. Vi har kunder med verksamhet i över 100 länder. Jag säger inte att vi är vid det vägskälet idag, men vi måste köpa råvaran av den som kan leverera”, säger Andreas Liffgarden.
För Teliasonera är investeringen den tredje på kort tid inom området musik. För två veckor sedan gick bolaget in med 115 miljoner dollar, motsvarande en knapp miljard svenska kronor, i Spotify. Sedan i fjol är bolaget även delägare i hörlurstillverkaren Zound Industries.
Läs även: Telia går in i Spotify
“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple. Det kan handla om partnerskap men även om investeringar när vi ser ett strategiskt värde”, säger Henriette Wendt, affärsutvecklingsansvarig på Teliasonera.
Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify.
Creandum, Northzone och Wellington Partners är alla tidigare investerare i Soundtrack Your Brand.
Läs även: Soundtrack Your Brand tar in på hotell