Telia köper Stockholmsbolaget Humany som arbetar med självlärande system. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Humany har bland annat utvecklat en chat-bot som används för att kommunicera med kunder och besökare på företags webbplatser.
Bland bolagets användare finns till exempel Telia själva, SEB, SAS och PostNord.
"Vi är partners sedan flera år tillbaka och arbetar med en rad gemensamma utvecklingsprojekt med kunder för att testa nya AI-tekniker i det digitala kundmötet. Chattbotar och smarta rösttjänster är två exempel på områden som vi nu utforskar tillsammans", säger Charlotta Rehman, ansvarig för Telias företagsaffär.
Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar
Humany grundades redan 1999 och hade 2015 en omsättning på knappt 8 miljoner kronor.
Planen är att slå ihop Humanys tjänster med Telias för att på så sätt skapa ett starkare helhetserbjudande till företag.
"Humany passar bra in i vår strategi. Med dem så blir vi en komplett leverantör för framtidens kundmöte", säger Fredrik Lemming, försäljningschef för Telias kontaktcenter.