Hoppa till innehållet

Telia köper AI-bolag – lanserar kundtjänstrobot

Telia köper bolaget Humany som arbetar med lösningar för smart kundtjänst. Planen är att erbjuda Telias företagskunder en automatiserad kundtjänst.

Telias vd Johan Dennelind.
Telias vd Johan Dennelind.Foto: Christine Olsson/TT

Telia köper Stockholmsbolaget Humany som arbetar med självlärande system. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Humany har bland annat utvecklat en chat-bot som används för att kommunicera med kunder och besökare på företags webbplatser. 

Bland bolagets användare finns till exempel Telia själva, SEB, SAS och PostNord.

"Vi är partners sedan flera år tillbaka och arbetar med en rad gemensamma utvecklingsprojekt med kunder för att testa nya AI-tekniker i det digitala kundmötet. Chattbotar och smarta rösttjänster är två exempel på områden som vi nu utforskar tillsammans", säger Charlotta Rehman, ansvarig för Telias företagsaffär.

Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar 

Humany grundades redan 1999 och hade 2015 en omsättning på knappt 8 miljoner kronor. 

Planen är att slå ihop Humanys tjänster med Telias för att på så sätt skapa ett starkare helhetserbjudande till företag.

"Humany passar bra in i vår strategi. Med dem så blir vi en komplett leverantör för framtidens kundmöte", säger Fredrik Lemming, försäljningschef för Telias kontaktcenter.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera