Hoppa till innehållet

Telia köper in sig i Spotify

Spotify tar in Telia som delägare. Telekomjätten köper 1,4 procent av aktierna i musiktjänsten för 115 miljoner dollar och bildar ett strategiskt partnerskap.

Telia investerar 952 miljoner kronor i Spotify. Affären värderar musikbolaget till 68 miljarder kronor.
Telia investerar 952 miljoner kronor i Spotify. Affären värderar musikbolaget till 68 miljarder kronor.

På onsdagsmorgonen kom beskedet att telekombolaget Telia köper 1,4 procent av aktierna i musiktjänsten för 115 miljoner dollar, motsvarande 952 miljoner kronor. Samtidigt bildar de två bolagen ett strategiskt partnerskap.

Affären värderar Spotify till 8,2 miljarder dollar, motsvarande 68 miljarder kronor.

”Vi har en lång och bra relation till Telia, och jag är glad att vi har möjligheten att ta den till nästa nivå med det här strategiska partnerskapet”, säger Spotifys vd Daniel Ek i ett pressmeddelande.

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify

Spotify grundades 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Lorentzon är styrelseordförande i Spotify och blev 2013 invald även i Telias styrelse. Spotifys ordförande arbetade på Telia mellan 1995 och 1998 och har sannolikt varit en viktig person för att öka förståelsen mellan de två bolagen, även om han inte kunnat delta direkt i investeringsbeslutet.

Martin Lorentzon äger idag 1 100 000 aktier i Teliasonera.

Bland de tidigaste investerarna i Spotify finns de svenska riskkapitalbolagen Creandum och Northzone men även den Hongkongbaserad investeringsfirman Horizons Ventures. Samtliga köpte aktier i Spotify redan 2008.

Sedan dess har musiktjänsten tagit in finansiering vid ett flertal tillfällen. Vid bolagets investeringssrunda i november 2013 tog man in 250 miljoner dollar och Spotify värderades då till fyra miljarder dollar. I den nya rundan där Telia deltar tar Spotify in totalt 526 miljarder dollar och värderas till drygt 8 miljarder dollar, enligt tidningen Wall Street Journal.

Läs mer: Spotify samlar krigskassa

Läs mer: Poddar och video i "nya" Spotify


Spotify i korthet

  • 60 miljoner användare varav minst 15 miljoner är betalande
  • 2014 gjorde bolaget en förlust på 165 miljoner euro, jämfört med en förlust på 91,2 miljoner euro 2013. Omsättningen växte samtidigt till 1.082 miljoner euro från 747 miljoner euro.
  • Enligt bolaget själva går 70 procent av intäkterna till skivbolag och artister


De har investerat i Spotify

  • De svenska riskkapitalbolagen Northzone och Creandum, brittiska Wellington Partners och Hong Kong-baserade Horizons Ventures investerade 2008-2009
  • DST Global, Kleiner Perkins Caufield & Byers, Accel Partners investerade 2011
  • 2012 tillkom AFSquare, The Coca-Cola Company, Fidelity Ventures, Lakestar och Goldman Sachs
  • 2013 investerade Technology Crossover Ventures.
  • Bland storägarna finns även skivbolagen Sony BMG, Universal Music, Warner Music, EMI och Merlin, som köpte in sig redan innan tjänsten lanserades

 


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera