Terranet (NTL) utvecklar en teknik för att skicka ljud, bild och data mellan mobila enheter utan att använda wifi, 3G, 4G eller GSM.
Tekniken gör det möjligt att låta mobiler kommunicera utan att använda simkort eller radiomaster – istället för nätinfrastruktur utnyttjas andra mobila enheter som master. Tekniken – som kallas proximal connectivity, närhetsbaserad kommunikation – kan användas för att distribuera film och musik i områden som saknar uppkoppling eller för att låta fordon kommunicera med varandra.
Nyligen stängde Lundabolaget en finansieringsrunda på 25 miljoner kronor där de befintliga ägarna Dan Olofsson, förre Qliktech-vd:n Måns Hultman och Knutsson Holdings finns bland de större investerarna.
Nu befinner vi oss i ett läge där vi är välfinansierade.
”Vi har fyllt emissionen och tar sikte på en börsnotering”, säger Pär-Olof Johannesson (NTL), vd för Terranet.
Inför noteringen förstärks styrelsen och Christian Lagerling, en av investmentbanken GP Bullhounds (NTL) två grundare, går in som ordförande.
Plats i styrelsen tar även den tidigare Microsoft-chefen och Scaladogrundaren Sami Niemi samt Gajinder Vij, produktchef på Intel.
Läs mer: Lundabolag vill skapa loppmarknad för datatrafik
”Nu befinner vi oss i ett läge där vi är välfinansierade. Tidigare har man tagit in kapital för att kunna utveckla infrastrukturen. Nu tar vi in kapital för att accelerera arbetet att få ut våra produkter på marknaden”, säger Christian Lagerling, styrelseordförande för Terranet.
Enligt Christian Lagerling ska man i samband med börsnoteringen, som planeras till början av nästa år, ta in ungefär 100 Mkr.
”Det här är ett av regionens mest lovande bolag. Terranet har blivit mer institutionellt de senaste sex till nio månaderna och det gör att vi har möjlighet att ta in mer kapital från större aktörer.”
Terranet har flera affärsområden, bland annat arbetar man med att skapa en digital loppmarknad för överbliven datatrafik där man för diskussioner med flera ledande operatörer i Europa. Utöver det vill man dels komma in med sin kommunikationsplattform i bilindustrin och dels komma in med sin teknik hos medieleverantörer så att de kan distribuera film till platser som saknar uppkoppling.
”Inom bilindustrin finns en gigantisk marknadsmöjlighet och applikationen för att sälja överbliven datatrafik skulle kunna ta fart redan under slutet av året”, säger Christian Lagerling.
Målet är att vi ska ha en miljon användare under tredje kvartalet.
I affärsområdet som riktar sig till medieleverantörer är Terranet på väg att sluta avtal med det indiska multimediabolaget Telugu One, som ska använda Terranets teknik för att distribuera film och tv.
”Vi siktar på att lansera tjänsten i Indien under första kvartalet 2017 och målet är att vi ska ha en miljon användare under tredje kvartalet”, säger Pär-Olof Johannesson.
Terranet omsatte i fjol 3,7 Mkr och gjorde en förlust på 17,9 Mkr.
Bolaget har hittills tagit in 175 Mkr i riskkapital.