Hoppa till innehållet

Tesla-chef går efter bråk med Elon Musk

Tesla-chefen Klaus Grohmann tvingas gå efter ett bråk med vd:n Elon Musk. Enligt källor handlar bråket om hur bolaget behandlar kunder som Daimler och BMW.

Teslas vd och grundare Elon Musk.
Teslas vd och grundare Elon Musk.

Tesla har tvingat bort chefen Klaus Grohmann efter att denne haft meningsskiljaktigheter med Elon Musk om hantering av kunder, rapporterar Reuters. Klaus Grohmann anlände till Tesla i samband med elbilsbolagets förvärv av Grohmann Engineering i höstas.

”Detta är vårt första signifikanta bolagsförvärv”, sade Elon Musk vid tidpunkten för affären.

Tesla gjorde förvärvet med anledning av att man bedömde att Grohmann Engineering skulle hjälpa det med att kunna öka automatiseringen inom sin tillverkning. Tesla planerar att producera 500 000 fordon per år från och med 2018.

Läs mer: Tesla återkallar över 50 000 bilar

Men nu har alltså den viktiga pjäsen Klaus Grohmann fått lämna eftersom han kommit i konflikt med Elon Musk avseende kunder. Enligt källor med insyn ska Grohmann inte ha uppskattat Elon Musks krav på att man bör fokusera ledningens uppmärksamhet på Tesla-projekt till nackdel för Grohmann Engineerings äldre kunder, vilka inkluderade Tesla-rivalerna Daimler och BMW.

Läs mer: Tesla värderas högre än General Motors

Enligt uppgift ska Tesla ha velat ha kvar Klaus Grohmann, och personen själv i fråga också velat stanna kvar inom företaget, men konflikten omöjliggjorde något sådant och Klaus Grohmann fick därför lämna förra månaden.

”Jag lämnade definitivt inte för att jag hade tappat intresse för att arbeta”, sade Klaus Grohmann över telefon utan att gå in närmare på omständigheterna med hänvisning till sekretessklausuler.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera