Hoppa till innehållet

Tesla-chef går in i Malmöbolaget Modcam

Peter Carlsson, tidigare en av de högsta cheferna på elbilstillverkaren Tesla, går in som delägare i Malmöbolaget Modcam.

Peter Carlsson, tidigare logistikchef på Tesla, går in som delägare i Malmöbolaget Modcam.
Peter Carlsson, tidigare logistikchef på Tesla, går in som delägare i Malmöbolaget Modcam.Foto: Jonas Eng

Efter fyra år som inköps- och logistikschef på Tesla är svensken Peter Carlsson på väg att lämna den omskrivna elbilstillverkaren. Det uppger han för nyhetsbyrån Rapidus.

Di Digital intervjuade Peter Carlsson i september, i samband med konferensen Sthlm Tech Fest. 

“Företagskulturen påminner om vad jag upplevde under de tidiga åren på Ericsson i Lund. Det handlar om ny teknik och unga människor som gillar att jobba. Det är en fantastisk kultur och anda att jobba i”, sa han då.

Istället går han in som delägare i Malmöbolaget Modcam, som utvecklar kameraenheter med inbyggda system för bildanalys. Bland de nuvarande delägarna märks Spintop Ventures, Robert Bosch Ventures samt Sony Ericssons tidigare vd Bert Nordberg.

Läs även: Tyska miljoner till Malmöbolaget Modcam

Storleken på investeringen är inte känd, men Modcams vd Andreas Nordgren säger till Rapidus att det främst är Peter Carlssons “nätverk och erfarenhet” som bolaget vill åt.

Peter Carlsson är bekant med Andreas Nordgren och Modcams medgrundare Bogdan Tudosoiu från Sony Ericsson i Lund, där han själv jobbade innan Tesla.

“Jag tycker de har en väldigt intressant mjuk- och hårdvara som kan hjälpa både kommersiella och offentliga miljöer att optimera sin bemanning och förstå hur väl man utnyttjar utrymmena”, skriver Peter Carlsson i ett mejl till Rapidus.

Modcam ägs till 50 procent av grundarna Jan-Erik Solem, Tord Wingren, Karl-Anders Johansson och Bogdan Tudosoiu. Bolaget har i nuläget tio anställda.

Under våren siktar Modcam på en försäljningstakt om 500 enheter per månad. Det är hälften av det som krävs för att nå break-even för bolaget, skriver Rapidus. Bolagets affärsmodell bygger på prenumerationsintäkter från butikskedjor och andra som använder dess kameror.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera