Hoppa till innehållet

Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

Med startupföretaget Glues digitala lås kan matkassar och paket levereras hela vägen in i din lägenhet. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i ny finansiering från bland andra den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson.

Clues grundare Diego Oliva och Carl Johan Grandinson.
Clues grundare Diego Oliva och Carl Johan Grandinson.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat företaget Glue och dess digitala låssystem, som gör att ytterdörrar kan låsas upp med anslutna mobiltelefoner.

Därmed kan användaren ge till exempel budfirmor, städare och andra tillgång till hemmet utan att behöva dela ut nycklar – och dessutom hålla koll på vem som gått in och ut.

Läs även: Ny ska Ica leverera mat direkt till ditt kylskåp

Glue arbetar sedan en tid tillbaka med Postnord och ICA i ett projekt som gör att matkassar kan levereras hela vägen in i kundens kylskåp. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i ny finansiering för att ta det upplägget bortom bara matkassar.

I rundan deltar nuvarande delägare samt den tidigare Tesla-toppchefen Peter Carlsson och riskkapitalbolaget Moor. Peter Carlsson tar även plats i bolagets styrelse. Rovio- och Moor-grundaren Kaj Hed, mannen bakom miljardsuccén Angry Birds, ansluter även som rådgivare till bolaget.

Glues digitala lås gör att hantverkare, budfirmor och andra kan släppas in i lägenheten med mobilen.

Pengarna ska gå till att lansera liknande tjänster som den med ICA och Postnord, fast på andra områden och med andra samarbetspartner. Det säger vd:n och medgrundaren Carl-Johan Grandinsson till Di Digital:

”Vi vill utveckla den här plattformen och tjänsten. Vi tror att den kan funka lika bra för e-handel som för andra tjänster som ska in i hemmet”, säger han.

Redan nu för bolaget diskussioner med ett 20-tal tänkbara partner, fortsätter han:

”Det är allt från de stora städbolagen till hundpassning och e-handlare. Vi pratar även med Postnord om att expandera med andra kunder hos dem. De sköter 60 procent av alla e-handelsleveranser i Sverige”, säger Carl-Johan Grandinsson.

Totalt har Glue nu tagit in 55 Mkr i riskkapital. Carl-Johan Grandinsson vill inte avslöja på vilken värdering den senaste rundan genomförs.


Den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson går in som delägare och styrelseledamot i Glue. Foto: Jonas Eng

Peter Carlsson, som nu alltså blir styrelseledamot i Glue, kommer närmast från elbilstillverkaren Tesla där han varit ansvarig för logistik sedan 2011.

”Det finns likheter med Tesla i att man försöker förändra en väldigt traditionell produkt med smart teknik. Alla startupbolag går igenom liknande utmaningar vad gäller att skala och bygga leveranskedja. Även om jag nog tror att det här blir lite lättare än när vi skulle bygga Model S”, säger Peter Carlsson.

Han förväntas även bidra med kontakter för framtida kapitalanskaffningar och utlandsexpansion.

Jag tror det här blir lite lättare än när vi skulle bygga Teslas Model S.

”Det finns många städer som är intressanta i USA då serviceekonomin är mer utvecklad där. Det gäller att tänka sig områden där man är snabb på att anamma ny teknik”, säger Peter Carlsson, men betonar att fokus till en början ligger på Stockholm.

Glue lanserade sitt första digitala lås i mars 2015. Idag används det av ungefär 1 700 personer runt om i Sverige. Det handlar dock i praktiken om tidiga betatestare, säger Carl-Johan Grandinsson.

”Vårt nya lås börjar skickas ut till betalande kunder i juni i år”, säger han, men avböjer att berätta hur många förbeställningar bolaget har fått in.

Läs även: Tradedoubler-duo vill knäcka den digitala låskoden

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera