Hoppa till innehållet

Tesla drar ifrån GM på börsen

Tesla är den amerikanska biltillverkaren med högst börsvärde – trots sin relativt svaga försäljning. Aktien steg i efterhandeln efter en kvartalsrapport som slog förväntan. 

Elon Musk är Teslas vd.
Elon Musk är Teslas vd.Foto: TT

Elbilstillverkaren Tesla avslutade onsdagens börshandel med ett marknadsvärde på 53,5 miljarder dollar, vilket är 3 miljarder dollar högre än General Motors. Detta trots att Tesla bara har en bråkdel av GM:s försäljning.

Under andra kvartalet sålde Tesla drygt 22 000 bilar, vilket är knappt 1 procent av GM:s 2,3 miljoner sålda fordon.

Däremot säljer Tesla flest rena elbilar i USA, rapporterar Recode

Teslas aktie steg med 7 procent i den amerikanska efterhandeln efter att ha rapporterat sitt andra kvartal. Elon Musks bolag rapporterade en försäljning om 2,8 miljarder dollar för det andra kvartalet.

Det kan jämföras mot väntade 2,5 miljarder, enligt Bloomberg News analytikerenkät.

För perioden blev den justerade förlusten per aktie 1:33 dollar, jämfört mot en väntad förlust om 1:88 dollar per aktie.

Rapporten för det andra kvartalet är den sista där försäljningen av Teslas nya Model 3 inte är medräknad. Tesla har meddelat att de planerar att producera 500.000 bilar under 2018, ett mål som väntas medföra stora kostnader.

Di Digital/Direkt

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera