Hoppa till innehållet

Tesla levererar rekordmånga bilar – men förlusten ökar

Tesla ökade leveranserna rejält under årets första kvartal, men gjorde en större förlust än väntat.

Teslas vd och grundare Elon Musk går förbi en Model S.
Teslas vd och grundare Elon Musk går förbi en Model S.Foto: TT/Paul Sakuma

(Di Digital/Silicon Valley) Tesla ökade antal leveranser med hela 69 procent under det senaste kvartalet, till 25 000 bilar. Förväntningarna på kvartalssiffrorna som kom på onsdagskvällen var därför höga, men bolagets förlust blev högre än väntat.

Förlusten under kvartalet uppgick till 397 miljoner dollar, jämfört med 282 miljoner dollar motsvarande period året innan.

Läs även: Kan Finland få en Tesla-fabrik redan i år?

Vinsten per aktie landade på minus 1,33 dollar, jämfört med väntade 81-83 cent. Omsättningen var däremot större än vad marknaden hade räknat med och uppgick till 2,7 miljarder dollar, motsvarande nära 24 miljarder kronor.

Försäljningssiffrorna innebär en ökning med hela 134 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

I samband med siffrorna försäkrade också Tesla att nya Model 3, den något mindre och billigare bilen än Model S, kommer att börja produceras i juli som beräknat. För att göra det har bolaget med sig 4 miljarder dollar, motsvarande 35 miljarder kronor, kontant in i det andra kvartalet. Trots detta jagar man återigen nytt kapital.

Under första halvåret 2017 beräknar Tesla att producera mellan 47 000 och 50 000 bilar. Men bolaget har missat sina prognoser förr och marknaderna har ögonen på starten för Model 3.

”En av våra utmaningar är att eliminera all missuppfattning kring skillnaderna mellan Model S och Model 3. Vi har sett att vissa tror att Model 3 är en ny och mer avancerad generation av Model S. Det stämmer inte”, skriver Tesla i ett brev till aktieägarna i samband med kvartalsrapporten. 

Läs också: Tesla vill bygga fler jättefabriker

Teslas aktiekurs gick upp en knapp procent i efterhandeln när kvartalssiffrorna kom, för att sedan gå ner knappt 2,5 procent under minusstrecket.

Läs också: Tesla återkallar över 50 000 bilar

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera