Hoppa till innehållet

Tesla rullar ut sin första Model 3

Teslas första Model 3 har kommit av produktionsbandet. Det första exemplaret av den färdigställda bilen hamnar direkt i Elon Musks ägo.

Det första exemplaret av Tesla Model 3 har rullat av produktionsbandet.
Det första exemplaret av Tesla Model 3 har rullat av produktionsbandet.Foto: Tesla.

Det första exemplaret av Teslas elbil för under 300 000 kronor, Model 3, har lämnat fabriken. Exemplaret som faller under vd:n Elon Musks ägo markerar en viktig tid för bolaget.

Bilen skulle egentligen tillhöra styrelsemedlemmen Ira Ehrenpreis, som vann bolagets utlottning. Han bestämde sig däremot att ge bort sitt exemplar som födelsedagspresent till vd:n Elon Musk, som fyllde 46 år den 28 juni. Det skriver nyhetssajten Bloomberg.

Bolaget som har fått hundratusentals förbeställningar på bilen kommer nu att börja tillverkningen i långsam takt. Planen är att dela ut de första nycklarna till 30 bilar vid lanseringen den 28 juli. Sedan ytterligare 100 under augusti månad - vilket betyder tre per dag. Produktionstempot ska under hösten trappas upp till 20 000 bilar i månaden i slutet av året. 

Läs även: Tesla Model X utklassar konkurrenterna i säkerhet 

Anledningen till att man börjar så pass försiktigt är för att man ska undvika de misstag som skedde under lanseringen av Teslas Model X som närmast kan liknas vid en katastrof. Bolaget drabbades av både fel i mjukvaran, problem med "ving"-dörrarna och återkallandet av massvis av bilar efter ett problem med säkerhetsbältet uppkommit. Det är sådana missar man vill undvika för den här modellen.

Tesla, som värderas till över 51 miljarder dollar på New York-börsen, har sett en rejäl uppgång sedan mitten av december när bolagets aktie låg på närmare 180 dollar. Runt midsommar peakade bolaget som då nådde en aktienivå på 386 dollar. Sedan dess har aktien tappat och stängde på fredagen på ett värde av 312 dollar. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera