Annons

Tesla säger sig ha kapat batterikostnaderna rejält

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Trines team: Hanna Lindquist, Andreas Lehner, Sam Manaberi, Christian Genne, Christoffer Falsen.

Göteborgsbolaget Trine tar in 60 miljoner

Simon Schmincke är Creandums investerare baserad i Berlin.

Creandum investerar i danskt e-sportbolag

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Tesla säger sig ha kapat batterikostnaderna rejält

Bolaget påstår att jättefabriken Gigafactory har gett 35 procent lägre kostnader för batterierna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tesla uppger att bolaget har kapat kostnaderna för batterier till elbilar med 35 procent tack vare bolagets satsning på den gigantiska batterifabriken Gigafactory i Nevada-öknen, skriver sajten Electrek.

De senaste sex åren har priset på batterier för elbilar minskat med 80 procent enligt nya studier. Nu påstår Tesla att priserna har kapats ännu mer i en ny reklamfilm för batterifabriken och den nya bilmodellen Tesla Model 3.

Läs mer: Så ska Finland få Teslas fabrik

Tesla har aldrig officiellt meddelat priset på bolagets batterier, men medgav i början på 2016 att priset var under 190 dollar per kWh. Med en kapning av 35 procent av kostnaderna innebär det att priset ligger under 124 dollar per kWh, vilket gör det rimligt för bolaget att tillverka nya Model 3 som har ett betydligt lägre pris jämfört med bolagets tidigare bilmodeller.

När priset per kWh hamnar under 100 dollar tros elbilarna kunna konkurrera med bränsledrivna bilar på riktigt. Elon Musk har tidigare sagt att han kommer vara besviken om Gigafactory inte lyckas sänka priset så mycket innan 2020.

Läs även: Tesla lanserar ny version av Autopilot


Finwire/Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post