Hoppa till innehållet

Tesla säger sig ha kapat batterikostnaderna rejält

Bolaget påstår att jättefabriken Gigafactory har gett 35 procent lägre kostnader för batterierna.

Tesla uppger att bolaget har kapat kostnaderna för batterier till elbilar med 35 procent tack vare bolagets satsning på den gigantiska batterifabriken Gigafactory i Nevada-öknen, skriver sajten Electrek.

De senaste sex åren har priset på batterier för elbilar minskat med 80 procent enligt nya studier. Nu påstår Tesla att priserna har kapats ännu mer i en ny reklamfilm för batterifabriken och den nya bilmodellen Tesla Model 3.

Läs mer: Så ska Finland få Teslas fabrik

Tesla har aldrig officiellt meddelat priset på bolagets batterier, men medgav i början på 2016 att priset var under 190 dollar per kWh. Med en kapning av 35 procent av kostnaderna innebär det att priset ligger under 124 dollar per kWh, vilket gör det rimligt för bolaget att tillverka nya Model 3 som har ett betydligt lägre pris jämfört med bolagets tidigare bilmodeller.

När priset per kWh hamnar under 100 dollar tros elbilarna kunna konkurrera med bränsledrivna bilar på riktigt. Elon Musk har tidigare sagt att han kommer vara besviken om Gigafactory inte lyckas sänka priset så mycket innan 2020.

Läs även: Tesla lanserar ny version av Autopilot

Finwire/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera