I höstas avslöjade Tesla-svensken Peter Carlsson att han har ett nytt projekt på gång: Han ska bygga en svensk ”gigafactory”, en gigantisk batterifabrik, i Sverige. Peter Carlsson var tidigare logistikchef på Tesla och där han var en av Elon Musks närmaste män.
Nu lanserar Peter Carlsson projektet, som fått namnet Northvolt, officiellt och berättar mer om detaljerna. Ambitionen att bygga en batterifabrik i Sverige är något som kräver gigantiska investeringar – upp till 40 miljarder kronor kan krävas för att färdigställa projektet.
”Det kan verka som en hög siffra men man måste komma ihåg att summan ska spridas ut över flera år, fram till år 2023”, säger Peter Carlsson som även investerar i startup-bolag och sitter i styrelsen för Fingerprint Cards och Gränges.
Hittills har Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova klivit in och totalt har drygt 120 miljoner kronor investerats. Även riskapitalisten Harald Mix, som grundat riskkapitalbolaget Altor, är en av investerarna.
Läs mer: Harald Mix bland ägarna bakom Tesla-svenskens batterifabrik
”I de senare stegen kommer självklart fler institutioner och bolag att vara med men jag är väldigt optimistisk om att vi kommer att lösa det”, säger Peter Carlsson.
Anledningen till att projektet blir så dyrt är att Northvolt vill ta kontroll över hela kedjan, från brytningen av råmaterialet som utgör batteriet till den färdiga produkten.
”Problemet i dag är att batterier är väldigt dyra. Genom att skala upp batteriproduktionen och ta kontroll över hela kedjan, från gruvbrytningen av råmaterial till den färdiga produkten, tror vi att vi har en konkurrenskraftig affärsmodell”, säger Paolo Cerruti, operativ chef på Northvolt.
Läs mer: Tesla-profilen går in i Lundabolaget Terranet
Paolo Cerruti jobbade tillsammans med Peter Carlsson på Tesla och har en bakgrund inom fordonsindustrin, bland annat på Renault.
Förnyelsebar energi som sol- och vindkraft blir allt vanligare. Men då vinden inte alltid blåser då energin behövs det någonstans att lagra energin – det vill säga batterier. Både Peter Carlsson och Paolo Cerruti talar sig varma om den kommande batterirevolutionen som de tror kommer att komma.
”Om 10 procent av den europeiska fordonsindustrin ska vara elektriska fordon år 2025, kommer Europa att behöva minst tre liknande storskaliga fabriker bara för det. Så vi tror att efterfrågan kommer att vara enorm”, säger Peter Carlsson.
För närvarande befinner sig projektet i första fasen: ett projektkontor har etablerats i Stockholm och femton personer har anställts. I första fasen av projektet, de kommande 18 månaderna, ska totalt 30-35 personer anställas. Fabriken siktar Northvolt på att börja bygga i slutet av 2018 och under 2020 ska den ska stå färdig.
Att batterifabriken hamnar just i Sverige är ingen slump. För närvarande är världens batteriproduktion koncentrerad till Asien, framför allt Kina, Sydkorea och Japan, något som Northvolt inte ser någon anledning till. Att producera batterier är något som kräver väldigt mycket energi. Energin som produceras i Asien är ofta varken miljövänlig eller billig.
”Mer än 60 procent av kostnaden för att tillverka ett batteri består av kostnaden för råmaterial. Råmaterialet bryts för det mesta inte i Asien”, säger Paolo Cerruti.
Genom att etablera sig i Sverige får Northvolt tillgång till billig och miljövänlig energi och närhet till naturresurser.
Hittills har de inte bestämt sig för var i Sverige Northvolt ska etableras men enligt Peter Carlsson har gensvaret från politiker och tjänstemän på departement och i kommuner varit väldigt positivt och hjälpsamt.
När fabriken är fullt utbyggd siktar Northvolt på att ha ungefär 2.600 anställda men att upp till 10.000 kommer att skapas totalt, bland annat via underleverantörer.
”Där vi etablerar oss i Sverige tror jag också att vi kommer att se ett ekosystem där andra företag tar del av vår ’know-how’ och utvecklar det på andra sätt och för olika branscher”, säger Peter Carlsson.
”Fullt utbyggd tror vi att fabriksbyggnaden kommer att vara större än hela Gamla stan i Stockholm”, fortsätter han.
I Sverige siktar Northvolt främst på att bryta nickel, koppar, grafit och kobolt. I Finland håller fyndigheter med litium på att utforskas.
”Det finns långt skriden prospektering av litium i Österrike. Det finns också litium i Bosnien och Portugal”, säger Paolo Cerruti.
Köpa ny bil? Så säljer du den gamla smidigt (extern tjänst)
Hur påverkas miljön av den här gruvbrytningen?
”För närvarande kan man säga att en del av litiumbrytningen som pågår i Sydamerika är skadlig. Vår ambition är att skapa en hållbar process”, säger Peter Carlsson.
Trots att Northvolt ska bygga en svensk variant på Teslas ”gigafactory” ser Northvolt inte det som att bolaget utmanar Tesla och Elon Musk.
”Tesla och Elon Musk känner till projektet. Men Teslas ambition är att säkerställa att de har en tillgång till batterier till sina egna produktet, inte sälja batterierna vidare. Vår ambition är att sälja till andra”, säger Paolo Cerruti.
Läs mer: Professorn bakom litiumbatteriet gör nytt genombrott