Tesla visar vinst för andra gången i bolagets historia
Teslas vd och grundare Elon Musk ville "kasta paj i ansiktet på nejsägarna" med en vinst under det tredje kvartalet. Den här gången fick han som han ville och Tesla slog till med ett plusresultat.
Miriam Olsson Jeffery
Text
(Di Digital/Silicon Valley) Att bygga elbilar är en kostsam historia. Tesla bränner stora pengar och har fram tills nu bara gått med vinst under ett enda kvartal i bolagets trettonåriga historia.
Under det senaste kvartalet var bolagets resultat 14 cent per aktie, jämfört med förväntningarna på 2 cent per aktie. Nettovinsten låg på knappt 22 miljoner dollar, motsvarande runt 195 miljoner kronor. Omsättningen landade på 2,3 miljarder dollar, vilket var något lägre än förväntade 2,43 miljarder dollar.
Totalt leverade Tesla 24 821 bilar under perioden, en ökning med över 110 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Bolaget vidhåller att man kommer att producera 50 000 bilar under andra halvåret 2016 och siktar på att vara lönsamt även under nästa kvartal.
I augusti i år skickade Elon Musk ett mejl till sina anställda, som publicerades hos Bloomberg, där han bad dem om att skära i kostnader och leverera så många bilar de bara kan. Han skrev att det här är Teslas ”sista chans” att visa investerare att bolaget kan vara lönsamt innan Model 3 ska börja produceras.
”Det hade varit fantastiskt att slänga en paj i ansiktet på alla nejsägare på Wall Street som fortsätter att insistera på att Tesla alltid kommer att förlora pengar”, skrev Elon Musk i mejlet.
Tesla börsnoterades 2010 och har inte visat vinst sedan första kvartalet 2013.
När kvartalsiffrorna kom på onsdagskvällen rusade aktien på börsen och ligger i skrivande stund på drygt 4 procent upp i efterhandeln.
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev