Hoppa till innehållet

The Beatles till Spotify på julafton

En av musikbranschens mest segdragna konflikter ser ut att gå mot sitt slut. På julafton släpps – äntligen – The Beatles samlade verk på streamingtjänster som Spotify, enligt medieuppgifter. 

När Spotify gjorde premiär år 2008 lös många av musikvärldens största namn med sin frånvaro i tjänstens utbud. Metallica, Led Zeppelin och många andra artister vägrade länge att släppa sin musik för uppspelning på dylika musiktjänster, av rädsla för att tappa kontrollen över eller sänka värdet på sina verk.

Men i takt med att Spotify, Apple Music och andra tjänster vuxit på bekostnad av den traditionella skivförsäljningen – strömmad musik står nu för mer än en tredjedel av intäkterna på den amerikanska musikmarknaden – har motståndet minskat. För tre år sedan släppte Metallica sin musik på Spotify. I december 2013 gjorde Led Zeppelin detsamma. Nu ser det ut som att även The Beatles, en av världshistoriens mest populära musikgrupper, är på väg att gå samma väg. 

På julafton ska The Beatles hela skivkatalog göras tillgänglig på mer eller mindre alla världens streamingsajter, bland dem Spotify, Apple Music och Tidal. Det enligt nyhetssajten Recode. Uppgifterna stämmer med vad som publicerades hos musiksajten Billboard för en knapp vecka sedan. 

Qyclqo_AV2M

Vissa artister, som Taylor Swift, fortsätter dock att vara avvaktande mot streamingtjänsterna. Hon har kritiserat Spotify för att inte betala artister tillräckligt för deras musik, men slöt nyligen ett exklusivt avtal med Apple kring tjänsten Apple Music.   

År 2010 slöts ett exklusivt avtal även mellan The Beatles och Apple. Gruppens musik har sedan dess funnits tillgänglig för nedladdning via Itunes, dock har den ej gått att spela upp via streamingtjänsten Apple Music.

Klart är att gruppens musik fortfarande drar en stor publik. När The Beatles-katalogen släpptes för nedladdning på Itunes såldes två miljoner låtar på bara en vecka. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera