Hoppa till innehållet

The End för svenska filmtjänster? Film2Home i konkurs

Filmtjänsten Film 2 Home, som i vintras köpte upp konkurrenten Headweb, har ansökt om konkurs.

"Ägarna höll inte ut till break even", säger vd:n Ulrika Lindwall.

Ulrika Lindwall, vd för Film2home/Plejmo
Ulrika Lindwall, vd för Film2home/PlejmoFoto: TT

Streamingtjänsten Film2Home är Sveriges äldsta och grundades redan 2001. Bolaget har en så kallad video-on-demand-tjänst där användaren kan köpa tillgång till enskilda filmer. Men affärerna har inte varit blomstrande. De senaste två åren har förlusterna legat på runt 15 Mkr per år. 

Konkurrens från såväl amerikanska jättar som HBO och Netflix och illegala sajter som Swefilmer har pressat alla de svenska videostreamingtjänsterna. 

I mars i år ansökte streamingtjänsten Voddler om företagsrekonstruktion efter sju förlustår och över 200 miljoner kronor i investerat kapital. I fjol ansökte också streamingtjänsten Headweb om rekonstruktionsskydd. Bolaget hade då gjort samlade förluster på drygt 50 miljoner kronor. 

Men Film2Home har fortsatt att satsa. I vintras köpte Film2Home upp Headwebb och lanserade en ny tjänst under namnet Plejmo. Samtidigt rekryterades Ulrika Lindwall från jobbet som etableringschef på Spotify för att ta över som ny vd.  

"Vi har haft en investeringsplan. Vi har jagat externa investerare för att kunna skala upp. Det här (konkursen) har kommit väldigt plötsligt för alla inblandade", säger Ulrika Lindwall. 

Film2Homes huvudägare är familjeföretaget Bonver. Alla bolagets representanter lämnade i förra veckan Film2Homes styrelse, och nu i veckan försattes bolaget i konkurs. 

"Bonver har arbetat med det här i över 13 år och investerat mycket pengar. Jag kan inte säga någonting om deras betalningsförmåga men kanske kände de att de inte orkade längre", säger Ulrika Lindwall.

Film2homes och Plejmos streamingsajter ligger fortfarande uppe. Planen är att snabbt hitta en ny ägare utan att verksamheten ska påverkas. 

"Vi var inte långt ifrån break even. Intäkterna har fördubblats från föregående år. Vi gör just nu en plan för att kunna fortsätta verksamheten med nya ägare och har en del nyckelpersoner i branschen bakom oss", säger Ulrika Lindwall. 

Branschen har haft det tufft. Kostnaden för marknadsföring har stigit och man har behövt pressa hårdare för samma resultat.

I och med Film2Homes konkurs finns det nu bara en svensk filmsajt kvar som inte befinner sig under rekonstruktion, SF Anytime. I övrigt har alla ägare gett upp de senaste åren. Totalt handlar det om riskkapital på över 300 Mkr som har gått upp i rök i kampen mot piratsajter och amerikanska jättar.

"Branschen har haft det tufft. Kostnaden för marknadsföring har stigit och man har behövt pressa hårdare för samma resultat", säger Ulrika Lindwall som dock är hoppfull om att hitta en ny ägare som är beredd att satsa på bolaget.

"Vi har intressenter och jobbar intensivt för att kunna fortsätta verksamheten", säger hon. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera