Svenskgrundade Tictail har utvecklat en plattform som låter oberoende återförsäljare sätta upp en e-handel på bara några minuter.
Trots att man i alla fall tidigare haft närmast obefintliga intäkter har Tictail lockat investerarna till sig. I somras tog man in närmare 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som svenska Creandum och engelska Balderton Capital. Investeringen var ett rejält kliv framåt för den unga, svenska e-handelsplattformen, som grundades så sent som 2012 och idag har kontor i både Stockholm och New York.
Det är med ett tungt hjärta som vi nu släpper några Tictail-anställda
I oktober i fjol gick Tictail ut med att över 100.000 butiker nu använde e-handelsplattformen. Samtidigt släppte bolaget en tjänst för direktmeddelanden som ska knyta kunder och återförsäljare närmare varandra.
Under tisdagen nåddes Di Digital av uppgiften att bolaget säger upp tio medarbetare. Bolagets grundare och vd Carl Waldekrantz bekräftar uppsägningarna i ett mejl till Di Digital. Bolaget har tidigare haft 76 medarbetare, heter det. Efter uppsägningarna blir man 66 medarbetare: 25 på kontoret i New York och 41 på kontoret i Stockholm.
”I början av 2016 gjorde Tictail ett medvetet val att utöka sitt fokus på konsumenterbjudanden, det vill säga bygga nästa stora sociala shoppingdestination. Vi har en långsiktig syn på vår verksamhet och vi tror på att bygga en stark marknadsplats för att bäst tjäna de märken som använder vår plattform. Vi gör detta genom att erbjuda försäljning och distribution över hela världen”, säger han i ett skriftligt uttalande.
Carl Waldekrantz fortsätter:
”På kort sikt innebär detta att vi har varit tvungna att göra några ändringar i vårt team. Det är med ett tungt hjärta som jag meddelar att vi har släppt några Tictail-anställda som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag. Vi önskar dem väl och gör vårt bästa för att övergången ska fungera så smidigt som möjligt.”
Tictails kanske främsta konkurrent är det amerikanska, börsnoterade Etsy, även det en plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare. Etsy har tappat drygt 60 procent av sitt börsvärde det senaste året.