Hoppa till innehållet

Tidigare Google-chef ska lyfta svenskt drönarbolag

Luc Vincent har bland annat lett arbetet med Google Street View. Nu investerar han i Linköpingsbolaget Spotscale.

Ludvig Emgård, Katarina Nylander från bolaget Spotscale. Foto: Anders J Larsson
Ludvig Emgård, Katarina Nylander från bolaget Spotscale. Foto: Anders J Larsson

Linköpingsbolaget Spotscale tar fram 3d-bilder utifrån fotografier tagna med drönare. 2015 tog bolaget in 8 mkr i finansiering från bland andra Angry Birds-skaparen Kaj Heds riskkapitalbolag Moor.  

Nu har drönarbolaget fått en ny investerare och rådgivare på kroken, nämligen den tidigare Google-chefen Luc Vincent. Han har arbetat i 12 år på sökjätten med att leda utveckling av bland annat 3D-kartor. I dag har han rollen som VP of Engineering på Uber-utmanaren Lyft in San Francisco.

"Luc har ett fantastiskt kontaktnät i Silicon Valley både på teknik- och investerarsidan. Han tillför stor kompetens och vi ser även hans investering som ett bevis på att det vi gör är relevant även för branschens största aktörer",  säger Spotscales grundare Ludvig Emgård till Di Digital.

Läs mer: Spotscale får tillstånd att fota med sina drönare 

Han mötte Luc Vincent 2015 och de två insåg att de hade en liknande vision på 3D-området.

"Vi har en liknande syn på hur man ska skapa kartor för virtual reality och hur man bäst bör organisera processen för att skapa 3D-modeller utifrån verkligheten", säger Ludvig Emgård.

Investeringen görs tillsammans med de svenska affärsänglarna Henrik Lewander och Simon Josefsson. Hur stor summa det handlar om vill Spotscale inte avslöja.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera