Hoppa till innehållet

Tidigare Google-vd köper in sig i svenskt sökbolag

Johan Kinnander, tidigare vd för Google Sverige, köper in sig i Christian Rudolfs sökmotoroptimeringsbyrå, Topdog. Nu hoppas man nå de stora bolagen.

Christian Rudolf, vd på Topdog, och Johan Kinnander
Christian Rudolf, vd på Topdog, och Johan Kinnander

Förutom att ha varit vd för Google Sverige har Johan Kinnander också varit med och byggt upp spelbolaget Betsafe. De såldes senare till Betsson för över 500 miljoner kronor, och det var där som Johan Kinnander träffade Christian Rudolf.

Nu väljer han att gå in i Christian Rudolfs SEO-bolag Topdog. Det handlar enligt Christian Rudolf om en liten investering som ger Johan Kinnander en minoritetspost i bolaget.

Topdog har fem anställda och kommer omsätta 3–3,5 Mkr under 2016. Under 2017 hoppas man fördubbla omsättningen.

SEO, sökmotoroptimering, är en viktig del för att driva in trafik från Google till ett företags hemsida. Johan Kinnander menar att nästan samtliga av de 500 största bolagen i Skandinavien har börjat sina digitala resor. Han tror att SEO kommer bli en allt större och viktigare del i de stora bolagens annonsering på Google.

”Eftersom jag har gjort den här resan en gång tidigare har jag mycket att tillföra Topdog i att nå fram till de stora företagen när det gäller SEO.”

Att Topdog lyckats rekrytera en före detta toppchef på Google är naturligtvis prestigefullt. Johan Kinnander är dessutom investeringsansvarig på svenskgrundade Optimizer Invest.

”Hans erfarenhet och stora kontaktnät gör honom till en perfekt partner för oss. Johan Kinnander sitter i styrelsen och kommer att ha en strategisk roll”, säger Christian Rudolf.

Mer om SEO: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera