Hoppa till innehållet

Tillsatt som Ubers nya vd – efter tips från Daniel Ek

Spotifys Daniel Ek ett finger med i leken när Ubers nya vd Dara Khosrowshahi valdes av styrelsen. Nu uppger den nytillträde vd:n att en börsnotering för Uber kan väntas inom tre år. 

Daniel Ek lade in ett gott ord om Ubers nya vd Dara Khosrowshahi.
Daniel Ek lade in ett gott ord om Ubers nya vd Dara Khosrowshahi.Foto: Kollage.

Uber brukar omnämnas som världens största startup med ett bolagsvärde om cirka 550 miljarder kronor i dagens växelkurs. Det kan jämföras med Sveriges Spotify, som värderas till cirka 130 miljarder kronor. 

Med det sagt är det inte så att Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek inte har allas uppmärksamhet när han har något att säga. Och tydligen hade han något att säga om den nytillträdde vd:n för Uber. 

Läs även: Här är 5 problem Ubers nya vd måste lösa

Enligt en tweet av en reporter på Yahoo Finance ska Daniel Ek varit den som rekommenderat Dara Khosrowshahi för Ubers styrelse:

Informationen kommer från Dara Khosrowshahis första möte med anställda som någon spelat in och läckt till Yahoo Finance. Uber-vd:ns ska där ha sagt att han hade varit i kontakt med Daniel Ek inför jobberbjudandet.

”Daniel Ek tittar på mig och säger: Dara, vill du vara glad? Eller vill du förändra världen? Så nästa dag ringde jag tillbaka till head-huntern.”

Tweeten plockades sedan upp av en av Spotifys investerare, Shakil Khan. Hans tweet gillades av Daniel Ek:

Om det var en bra rekommendation eller inte återstår att se. Men under ett av de första mötena med anställda under onsdagen uppgav Dara Khosrowshahi att Uber planerade för en börsnotering tidigast om 18 månader och senast om 36 månader. 

Det skulle betyda att Uber ska börsnoteras 2019 eller 2020.

Benchmark Capital, en av Ubers storägare, har enligt New York Times tidigare uppmanat Uber att överväga börsen som alternativ, något som den förre vd:n Travis Kalanick var mer skeptisk till.

Läs även: ”Varför nöjer sig Spotify med att kränga andras musik?” 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera