Hoppa till innehållet

Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel

Stardolls grundare Mattias Miksche lämnar över vd-posten till spelveteranen Thomas Lindgren. Det krisdrabbade bolaget ska lansera två nya spel de kommande månaderna och byter därför namn till Glorious Games Group.

Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren.
Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren.Foto: Stardoll

Stardoll lanserades 2006 och var länge en av Sveriges största spelsuccéer på nätet. Bland annat tog man tidigt in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, och dess europeiska motsvarighet Index Ventures.

Stardoll har även under åren varit en plantskola för techprofiler som Spotify-grundaren Daniel Ek och hälsoappen Lifesums medgrundare Marcus Gners och Henrik Torstensson. Och det var genom Stardolls grundare Mattias Miksche som Sequoia investerade i betaljätten Klarna.

I grunden är bolaget ett webbläsarbaserat spel där unga tjejer skapar virtuella karaktärer, som man sminkar och klär med modeplagg. Intäkterna kommer främst genom försäljning av virtuella accessoarer.

Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen.

Som mest omsatte Stardoll 200 miljoner kronor om året och hade 22 miljoner användare i månaden. Men de senaste åren har det gått utför. Bolaget missade övergången till mobiler och surfplattor, och spelet utvecklades inte i takt med sina användare.

Läs mer: Stardoll knoppar av klädappen Clique

Stardoll har fortfarande 8 miljoner användare. Men investerarna har tröttnat på bolaget de senaste åren och i höstas köpte grundaren ut dem för en hemlig summa.

”Jag trodde mer på bolaget än mina andra delägare och köpte ut dem på ett bräde”, säger Mattias Miksche utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Nu hoppas han få till en turnaround för Stardoll, som fortfarande har ett 50-tal medarbetare i Stockholm.

”Det första jag gjort är att ge mig själv sparken som vd. Ny vd blir spelentreprenören Thomas Lindgren, som även köper in sig i bolaget. Han kan allt om spelbranschen och var den första som fick mig att förstå att Stardoll är ett spelbolag”, säger Mattias Miksche, som förtsätter i bolaget som arbetande styrelseordförande.

Thomas Lindgren grundade Gamefederation, där Markus ”Notch” Persson jobbade en tid. Han har även vänt flera krisbolag.

Ett exempel är simulatorbolaget ISD som såldes till Saab AB 2012. Ett annat är spelutvecklaren Fatshark, som drabbades hårt när dess uppdragsgivare Grin gick i konkurs under spektakulära omständigheter 2009. Sedan han tog över som ordförande för Fatshark 2011 har bolaget utvecklat egna spel, som succéspelet Vermintide, och sålt ett dotterbolag, spelmotorn Bitsquid, till amerikanska Autodesk.

Thomas Lindgren har jobbat med Stardoll som konsult i ett års tid och tog över som vd redan för en månad sedan. Bolaget utvecklar nu två nya spel utöver Stardoll. De närmaste veckorna byter bolaget därför namn till Glorious Games Group.

”Den ena nya spelet heter Stardoll Stylista och har lanserats som beta i ett par testmarknader. Det går bättre än väntat. De som testar appen en gång fortsätter att spela, till skillnad från Stardoll där vi får in många nya användare men har svårt att behålla dem”, säger Thomas Lindgren.

Ett annat mobilspel är under utveckling och lanseras under sommaren.

”Det är ett strategispel inom genren för tecknat mode och livsstil. Det handlar om att samla och spela kort, lite som spelet Magic men mycket mer avslappnat och roligt. Målgruppen är främst tonårstjejer och unga kvinnor, men även killar”, säger vd Thomas Lindgren.

Framtiden handlar om att lyckas i mobilen.

”Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen. Nu ska vi ge dem en bättre spelupplevelse på båda plattformarna och därigenom få dem att bli gladare och lyckligare och stanna länge hos oss. Vi storsatsar på mobilen nu och ska ha över 15 miljoner användare innan slutet av 2018”, säger vd Thomas Lindgren.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera