Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Popstjärnor ryter till mot Youtube

Spotify: Apple tystade oss

Säljer spelbolag för 700 Mkr

Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel

Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren.
Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren. Foto: Stardoll
Stardolls grundare Mattias Miksche lämnar över vd-posten till spelveteranen Thomas Lindgren. Det krisdrabbade bolaget ska lansera två nya spel de kommande månaderna och byter därför namn till Glorious Games Group.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Stardoll lanserades 2006 och var länge en av Sveriges största spelsuccéer på nätet. Bland annat tog man tidigt in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, och dess europeiska motsvarighet Index Ventures.

Stardoll har även under åren varit en plantskola för techprofiler som Spotify-grundaren Daniel Ek och hälsoappen Lifesums medgrundare Marcus Gners och Henrik Torstensson. Och det var genom Stardolls grundare Mattias Miksche som Sequoia investerade i betaljätten Klarna.

I grunden är bolaget ett webbläsarbaserat spel där unga tjejer skapar virtuella karaktärer, som man sminkar och klär med modeplagg. Intäkterna kommer främst genom försäljning av virtuella accessoarer.

Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen.

Som mest omsatte Stardoll 200 miljoner kronor om året och hade 22 miljoner användare i månaden. Men de senaste åren har det gått utför. Bolaget missade övergången till mobiler och surfplattor, och spelet utvecklades inte i takt med sina användare.

Läs mer: Stardoll knoppar av klädappen Clique

Stardoll har fortfarande 8 miljoner användare. Men investerarna har tröttnat på bolaget de senaste åren och i höstas köpte grundaren ut dem för en hemlig summa.

”Jag trodde mer på bolaget än mina andra delägare och köpte ut dem på ett bräde”, säger Mattias Miksche utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Nu hoppas han få till en turnaround för Stardoll, som fortfarande har ett 50-tal medarbetare i Stockholm.

”Det första jag gjort är att ge mig själv sparken som vd. Ny vd blir spelentreprenören Thomas Lindgren, som även köper in sig i bolaget. Han kan allt om spelbranschen och var den första som fick mig att förstå att Stardoll är ett spelbolag”, säger Mattias Miksche, som förtsätter i bolaget som arbetande styrelseordförande.

Thomas Lindgren grundade Gamefederation, där Markus ”Notch” Persson jobbade en tid. Han har även vänt flera krisbolag.

Ett exempel är simulatorbolaget ISD som såldes till Saab AB 2012. Ett annat är spelutvecklaren Fatshark, som drabbades hårt när dess uppdragsgivare Grin gick i konkurs under spektakulära omständigheter 2009. Sedan han tog över som ordförande för Fatshark 2011 har bolaget utvecklat egna spel, som succéspelet Vermintide, och sålt ett dotterbolag, spelmotorn Bitsquid, till amerikanska Autodesk.

Thomas Lindgren har jobbat med Stardoll som konsult i ett års tid och tog över som vd redan för en månad sedan. Bolaget utvecklar nu två nya spel utöver Stardoll. De närmaste veckorna byter bolaget därför namn till Glorious Games Group.

”Den ena nya spelet heter Stardoll Stylista och har lanserats som beta i ett par testmarknader. Det går bättre än väntat. De som testar appen en gång fortsätter att spela, till skillnad från Stardoll där vi får in många nya användare men har svårt att behålla dem”, säger Thomas Lindgren.

Ett annat mobilspel är under utveckling och lanseras under sommaren.

”Det är ett strategispel inom genren för tecknat mode och livsstil. Det handlar om att samla och spela kort, lite som spelet Magic men mycket mer avslappnat och roligt. Målgruppen är främst tonårstjejer och unga kvinnor, men även killar”, säger vd Thomas Lindgren.

Framtiden handlar om att lyckas i mobilen.

”Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen. Nu ska vi ge dem en bättre spelupplevelse på båda plattformarna och därigenom få dem att bli gladare och lyckligare och stanna länge hos oss. Vi storsatsar på mobilen nu och ska ha över 15 miljoner användare innan slutet av 2018”, säger vd Thomas Lindgren.

Facebook
Twitter
E-post