Hoppa till innehållet

Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är

Som Tinderanvändare sveper man höger och vänster utan någon större eftertanke. Men vad du kanske inte visste är att Tinder ger dig ett internt betyg på hur åtråvärd du är, med hjälp av en hemlig algoritm.

Sean Rad, vd och grundare av Tinder.
Sean Rad, vd och grundare av Tinder.Foto: Tomas Engström

Om du använder dejtingappen Tinder kanske du har funderat på hur många som sveper höger (tumme upp) eller vänster (tumme ner) om dig. Tinder vet svaret – och betygsätter dig därefter.

Tinders hemliga algoritm ger alla som någonsin använt appen ett dolt betyg på hur ”åtråvärda” de är. Internt går betyget under namnet ”Elo score”, vilket syftar på schackvärldens system för att ranka spelare, så kallad Elo-rating. Men Tinders betyg har knappast att göra med hur bra du är på att skydda din kung, utan hur andra användare reagerar på din profil, rapporterar Fast Company.

Men det är tydligen mer komplicerat än så:

”Det är väldigt komplicerat. Det tog oss två och en halv månad bara att bygga algoritmen för att det är så många faktorer som finns med,”, säger Tinders vd Sean Rad till Fast Company.

Enligt Tinder räknar algoritmen in flera faktorer när den betygsätter användarnas populäritet. Vilka dessa är, förutom hur många svep åt höger jämfört med vänster du får, vill bolaget inte gå in på. En möjlighet är att det har att göra med antalet bilder och informationen du ger om dig själv i din profil.

Men ditt betyg kan även förändras beroende på hur de med högst betyg sveper. Jonathan Bider, ansvarig för produktutvecklingen på Tinder, jämför det med spelet World of Warcraft.

”Jag brukade spela för länge sedan och när jag spelade mot en person med höga poäng så slutar det med att du får fler poäng än om du spelar mot någon med lägre poäng,” säger han till Fast Company och fortsätter:

”Det är helt enkelt ett sätt att matcha personer och ranka dem snabbare och mer korrekt baserat på vilka de möter.”

Tinders algoritm betygsätter hur åtråvärd du är.

Tinders algoritm ger dig ett internt betyg baserat på flera olika faktorer.

Att använda ett internt system för att betygsätta kunder är inget nytt. Det har används i åratal av banker men har även blivit stort inom den såkallade delningsekonomin. Ett exempel är Uber, där både passagerare och förare betygsätter varandra. Även Airbnb har ett liknande system.

Men hos Tinder fungerar algoritmen snarast som ett stort omröstningsystem. Om du har ett gulligt eller farligt djur med i bild, en synlig tatuering eller ett hipsterskägg kan det säkert påverka hur andra användare sveper. Men i slutändan handlar det ändå om hur åtråvärd du är.

Tinder har inga planer på att offentliggöra de betyg som individuella användare får. Trots att det skulle vara kittlande att se hur åtråvärd man är bland andra tindrare är det kanske, i just det här fallet, bättre att leva i ovisshet.

Läs även: Köttmarknaden till aktiemarknaden – nu ska Tinder till börsen

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera