Hoppa till innehållet

Tinitell deltar i Amazons Alexa-accelerator

Barnmobils-bolaget Tinitell har kvalat in sig till Amazons Alexa-accelerator i Seattle, Washington. Samtidigt tar man in cirka 9 miljoner kronor i bryggfinansiering. 

Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.
Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.

Teknikbolaget Tinitell uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men efter det var det länge svårt att få tag på Tinitells röststyrda armbandsmobil i vanliga butiker. 

Men i slutet av oktober i fjol kunde Di Digital rapportera att Tinitell dragit in 9 miljoner kronor i riskkapital från Optimizer Invest (NTL) och en rad affärsänglar. Pengarna användes bland annat till en butikspremiär på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Stockholm.

Läs mer: Succé för Tinitell i julhandeln – tar in 10 miljoner i riskkapital

”Julförsäljningen på Mediamarkt gick bra. Totalt sett sålde vi 10 000 enheter i fjol. Vi kommer sälja ännu fler i år”, säger bolagets vd och grundare Mats Horn.

Men trots framgångarna har bolaget haft svårt att hitta formen. I fjol uppgick omsättningen endast till 6,8 miljoner kronor, samtidigt som förlusten landade på 13 Mkr, enligt grundaren.

”Vi hade en del returer från Mediamarkt, vilket påverkade omsättningen negativt”, medger Mats Horn. 

Nu tar bolaget in nytt kapital i en så kallad brygg-finansiering. Samtidigt går man från att vara ett svenskt aktiebolag till att bli ett amerikanskt bolag, Tinitell Inc. Cirka tre fjärdedelar av Tinitells försäljning sker redan i USA.

”Vi ska maximera våra möjligheter i USA genom att sälja och marknadsföra oss online. Vi ska fortsätta sälja i butik i Sverige och produktutvecklingen ska ske här i Stockholm. Men vi ska även öppna ett kontor på västkusten i USA”, säger Mats Horn.

Kapitalrundan är inte helt klar. Men än så länge har Tinitell (NTL) säkrat upp cirka 9 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, enligt Mats Horn.  

”Största investerare i denna runda är Kontrast Holding, en tech-investerare från Ryssland”, säger han.

Foto:
Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.

Mats Horn uppger även att bolaget har antagits till Amazons Alexa-acceleratorprogram. Rent praktiskt innebär det att bolagets ledningsgrupp åker till Amazons huvudkontor i Seattle, Washington i nästa vecka och bor där i tolv veckor.

Läs mer: ”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”

”Amazons Alexa-accelerator drivs av gruppen bakom Amazons röststyrda mjukvara Alexa, känd från den smarta högtalaren Echo. De hoppas att vi ska hjälpa dem utvidga Alexas användarupplevelse kring barn, familjen och hemmet. Vi får tillgång till den senaste tekniken inom röstigenkänning. 

Foto:
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och de olika versionerna av bolagets röststyda, uppkopplade högtalare Echo.

Vad hoppas ni detta ska ge?

”På kort sikt hoppas vi synka Tinitell med Echo. Det ska bli möjligt att säga ”Alexa, var är Tinitel?” och få reda på var barnen håller hus.”

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med bolagen, investerarna och grundarna på den svenska tech-scenen.


Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalareFoto:
Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå". Foto: TT/Marcio Jose Sanchez


 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera