Det var i slutet av maj som Di Digital först rapporterade om möbeljätten Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Satsningen görs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och har lockat ansökningar från drygt 1300 startupbolag från 86 länder, enligt Ikea.
Nu har möbeljätten valt ut de tio bolag som ska delta i programmet som drar igång den 18 september vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult.
”Urvalsprocessen har gått ut på att hitta startups som kan hjälpa oss med våra tre största utmaningar. Vi ska ha ständigt låga priser, vi ska vara tillgängliga i alla framtida säljkanaler och vi ska samtidigt ta ett stort ansvar för människor och miljö”, säger Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea.
Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar.
Endast ett av bolagen, Mimbly, är från Sverige. Bolaget har en bakgrund på Chalmers i Göteborg och utvecklar teknik som återvinner vatten till tvättmaskiner.
”Det är roligt att vara enda svenska starupbolaget i den här satsningen. Det visar att vattenfrågan är väldigt aktuell även i Sverige. Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar och utvecklas som bolag tillsammans med Ikea”, säger Isabella Palmgren, vd på Mimbly.
Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea, samt bilder från möbeljättens produktutvecklingscenter i Älmhult.
Programmet ska hjälpa startupbolagen genom att tillämpa Rainmakers kunskaper och erfarenheter inom ramen för Ikeas värderingar och vision, enligt bolaget. Ansökningarna har inkommit från ett brett spektrum av bolag.
”Vi var verkligen imponerade av de ansökningar vi fick in. Kvaliteten på bolagen och deras team var extremt hög, så urvalsprocessen var mycket svår”, säger Karin Blomqvist, chef för Ikea Bootcamp på Rainmaking Innovation.
Cindy Andersen, affärsområdeschef för kök och matplats på Ikea.
Genom acceleratorprogrammet får bolagen tillgång till Ikeas medarbetare, testlabb och prototypverkstad. De får även en personlig mentor i form av en av Ikeas tio affärsområdeschefer.
Entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva
”Det här är våra mest seniora ledare. Svenska startupbolaget Mimbly får exempelvis Cindy Andersen, vår affärsområdeschef för kök, som mentor. Hon ansvarar för hela vår vitvaruaffär”, säger innovationschef Tony Sandelius.
Utöver detta får bolagen även råd och hjälp från drygt 75 mentorer från Rainmakings globala nätverk av serieentreprenörer och experter.
Programmet avslutas med en demonstrationsdag på Ikea of Sweden i Älmhult i december, då startupbolagen visar upp sina framsteg, prototyper, samarbeten och slutsatser.
”Vår ambition är att hjälpa dessa startupbolag och förhoppningsvis bygga en affärsrelation med dem i framtiden. Vi ska inte köpa in oss i bolagen. Vi är övertygade att entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva”, säger innovationschef Tony Sandelius.
Bolagen som deltar i Ikea Bootcamp:
Anyware Solutions – Danmark
Utvecklar adapters för det uppkopplade hemmet.
Bare Conductive – Storbritannien
Tillverkar sensorer som gör att ytor, utrymmen och byggnader blir uppkopplade.
Flying Spark – Israel
Använder larver för att skapa en ny proteinkälla i pulverform.
Goodbag – Australien
Beskriver sig som ”världens försts smarta shoppingväska”.
How Do I? – Storbritannien
En app som gör guidande videomaterial tillgängligt för användare med inlärningssvårigheter.
Hubstairs – Frankrike
Hjälper kunderna med inreda sina hem.
Matter Solutions – Portugal
Matter gör nya ytmaterial av industriavfall.
Mimbly – Sverige
Mimbly har utvecklat en produkt som återvinner vatten i befintliga tvättsystem och kan användas av till exempel hotell för att spara miljontals liter vatten och en stor mängd energi. Den viktigaste aspekten hos deras produkt är att den är enkel att implementera i alla nya och befintliga tvättmaskiner. Mimbly teamet består av Daniel Ernesto Colunga Tinajero, Isabella Palmgren och Helena Wallenberg.
Niwa – Spanien
Låter sina kunder odla inomhus med hjälp av mjukvara och data.
Nüwiel – Tyskland
Utvecklar en eldriven cykeltrailer för kortare budleveranser.