Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen
Ögonsensorbolaget Tobii redovisar förluster på 20 Mkr för årets första kvartal. Utvecklingen av en speldator med ögonstyrning är bland satsningarna som tynger resultatet. Samtidigt stiger aktiekursen med 1,8 procent.
Sven Carlsson
Text
Tobii, vars grundare nyligen har sålt av delar av sine innehav i bolaget, omsatte 252 Mkr under kvartalet, en ökning med 9 procent jämfört med samma period 2015.
Samtidigt noterades en förlust efter skatt på 20 Mkr, jämfört med förluster på 1,5 Mkr under 2015.
”Rörelseresultatet påverkades av ökade investeringar i FoU och marknadsbearbetning. Det påverkades även av en negativ valutaeffekt på rörelsekapitalet under det första kvartalet 2016 medan effekten var positiv under motsvarande period 2015”, skriver bolaget i sin kvartalsrapport.
Tobii noterar ett växande intresse hos spelutvecklare för bolagets teknik.
”Under kvartalet släppte Ubisoft två av sina absolut största speltitlar – Tom Clancy’s The Division och Assassin’s Creed Syndicate – med stöd för eyetracking. Vi ser ett fortsatt intresse för eyetracking bland spelutvecklare och ett gryende intresse bland datorspelsentusiaster”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson i en kommentar.
Samtidigt tynger projektet Tobi Tech resultatet med kostnader på 49 Mkr. Under Tobii Tech har bolaget under kvartalet varit med och utvecklat en speldator med eyetracking.
”Vi jobbar nära spelutvecklare och slutanvändare för att samla in feedback och göra eyetracking som spelupplevelse ännu bättre. Det återstår dock mycket att göra innan det finns ett helhetserbjudande som är attraktivt för den stora massan av konsumenter, men vi fortsätter att ta steg i rätt riktning”, säger Henrik Eskilsson i delårsrapporten.
Tobiis aktie hade en stund efter öppning stigit med 1,8 procent på Stockholmsbörsen.
Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.
I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.
Användarperspektiv och viktiga överväganden
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt.
– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.
Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.
– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad.
Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.
Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag
Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.
– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.
Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande.
– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.
Fredrik säger avslutningsvis:
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev