Hoppa till innehållet

Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”

Facebooks förvärv av det danska eyetracking-bolaget The Eye Tribe hyllas av det börsnoterade ögonsensorbolaget Tobii. ”Det är ytterligare ett tecken på att flera av de stora drakarna inom konsumentelektronik visar intresse för eyetracking”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Bild: Claes-Göran Flinck

Facebooks förvärv av det danska eyetracking-bolaget The Eye Tribe, som ännu inte har bekräftats av något av bolagen, tas emot som en positiv företeelse av det svenska ögonsensorbolaget Tobii.

”Om det här skulle stämma skulle det generellt sett vara väldigt positivt för branschen, eftersom det är ytterligare ett tecken på att flera av de stora drakarna inom konsumentelektronik visar intresse för eyetracking. Det ökar sannolikheten för att eyetracking-teknologin kommer att användas på bred front”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Obekräftade uppgifter om att Facebook har köpt The Eye Tribe cirkulerade på sociala medier under tisdagen och onsdagen. Efter att Di Digital undersökt uppgifter framgår det att Facebook Overseas Inc äger 100 procent av bolaget sedan den 15 december. Detta enligt Det Centrale Virksomhedsregister, den danska motsvarigheten till Bolagsverket.

Läs mer: Bekräftat: Facebook köper dansk Tobii-konkurrent

Varken Facebook eller The Eye Tribe har dock bekräftat uppgifterna.

Utgör inte ett sådant förvärv ett hot mot Tobii?

”Jag vet inte vad Facebook skulle ha för strategi med ett sådant förvärv, men det är inte sannolikt att Facebook skulle bli en leverantör av eyetracking-teknologi till andra aktörer. Det är mer rimligt att tro att Facebook vill öka förståelsen för eyetracking internt”, säger Henrik Eskilsson.

Han påpekar också att Facebook äger Oculus, som är en av de stora spelarna inom VR-området.

Har Facebook visat intresse för Tobii?

”Det är inget som vi kan kommentera. Generellt har vi väldigt svårt att kommentera vilka vi har kontakt med”, säger Henrik Eskilsson.

Danska The Eye Tribe startades 2011 av fyra grundare och bolaget har nu 16 heltidsanställda. Under 2012 tog bolaget in 1 miljoner dollar från en grupp av europeiska investerare.

Nu leder The Eye Tribe ett 4,4 miljoner dollar stort projekt som är samfinansierat av The Danish National Advanced Technology Foundation för att utveckla ögonstyrning för mobila enheter, uppger The Eye Tribe på sin hemsida.

”De har försökt att lansera en eyetracking-produkt bland annat för konsumentbruk, men inte lyckats få till någon större omsättning”, säger Henrik Eskilsson.

Även andra jättar inom konsumentelektronik har visat intresse för eyetracking. Tidigare i år sökte Apple patent inom eyetracking och i oktober köpte Google eyetracking-bolaget Eyefluence.

Smart Eye, som listades på First North i början av december, är också verksamt inom eyetracking.

Vid 16-tiden under onsdagen hade varken aktiekursen i Tobii eller Smart Eye påverkats nämnvärt av nyheten.

TT / Direkt / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera