Annons
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.

Tobii köper tillbaka Sticky

Kriminologen Leif GW Persson och Per-Olof Johannesson, vd för Terranet.

Leif GW Persson investerar i Terranet inför noteringen

Elbilen Tesla Model 3.

Bloomberg: Elbilar snart billigare än bensinbilar

Niklas Österberg, vd Delivery Hero.

Delivery Hero köper konkurrent

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.

Spotify förlikas med artister – avsätter knappt 400 miljoner kronor

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Tobii köper tillbaka Sticky

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild. Foto: Tobii
Börsbolaget Tobii köper tillbaka bolaget Sticky, som gör marknadsundersökningar med hjälp av eyetracking. Sticky knoppades av från Tobii 2009.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ögonsensorbolaget Tobii har förvärvat alla väsentliga tillgångar i Sticky, ett företag som erbjuder en molnbaserad produkt för storskaliga marknadsundersökningar med hjälp av webbkamerabaserad eyetracking. Det framgår av ett pressmeddelande.

Marknaden imponerades inte av affären. Klockan 15:40 under onsdagen hade Tobiis aktie backat med 2 procent till 42,9 kronor. Följ kursen här

Under 2016 omsatte Sticky cirka 1,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 13 miljoner kronor, och hade ett rörelseresultat på -2,8 miljoner dollar, eller cirka -25 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Sticky började som ett dotterbolag hos Tobii som knoppades av 2009. Bolaget har sitt huvudkontor i San Francisco med kontor i New York och Stockholm. Företaget sysselsätter 15 personer.

Förvärvet betalas kontant med möjlighet att en del av ersättningen kan utgöras av Tobii-aktier. Innan förvärvet var Tobii minoritetsägare i Sticky.

Sticky kommer att integreras med affärsområdet Tobii Pro, som är verksamt inom eyetracking för forskning och undersökningar.

Direkt / Di Digital 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post