Annons
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.

Tobii köper tillbaka Sticky

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Memphis Meats vd Uma Valeti (tv) talade på Sthlm Tech Fest i fjol.

Niklas Zennström, Bill Gates och Richard Branson backar hans labbodlade kött

Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson.

28 miljardärer, H&M:s nya startup & Avito-topp till Northzone

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Tobii köper tillbaka Sticky

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild. Foto: Tobii
Börsbolaget Tobii köper tillbaka bolaget Sticky, som gör marknadsundersökningar med hjälp av eyetracking. Sticky knoppades av från Tobii 2009.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ögonsensorbolaget Tobii har förvärvat alla väsentliga tillgångar i Sticky, ett företag som erbjuder en molnbaserad produkt för storskaliga marknadsundersökningar med hjälp av webbkamerabaserad eyetracking. Det framgår av ett pressmeddelande.

Marknaden imponerades inte av affären. Klockan 15:40 under onsdagen hade Tobiis aktie backat med 2 procent till 42,9 kronor. Följ kursen här

Under 2016 omsatte Sticky cirka 1,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 13 miljoner kronor, och hade ett rörelseresultat på -2,8 miljoner dollar, eller cirka -25 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Sticky började som ett dotterbolag hos Tobii som knoppades av 2009. Bolaget har sitt huvudkontor i San Francisco med kontor i New York och Stockholm. Företaget sysselsätter 15 personer.

Förvärvet betalas kontant med möjlighet att en del av ersättningen kan utgöras av Tobii-aktier. Innan förvärvet var Tobii minoritetsägare i Sticky.

Sticky kommer att integreras med affärsområdet Tobii Pro, som är verksamt inom eyetracking för forskning och undersökningar.

Direkt / Di Digital 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post