Ögonstyrningsbolaget Tobiis omsättning uppgick under det andra kvartalet i år till 265,9 miljoner kronor jämfört med 240,7 miljoner kronor samma kvartal 2016.
Aktien föll omkring 3 procent i den inledande handeln. Följ aktien här.
Motsvarande siffror för rörelseresultatet blev -69,6 miljoner kronor och -29,2 miljoner kronor. Resultatet före skatt blev -88 miljoner kronor jämfört med -17,5 miljoner kronor året innan.
Läs även: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"
Det innebär att omsättningen har ökat med 10 procent på ett år medan förlusterna har femfaldigats. Justeras för valutaeffekter blev omsättningstillväxten bara 4 procent.
Det som tynger är främst Tobii Tech. Investeringarna i det affärsområdet, som integrerar Tobiis ögonstyrningsteknologi i andra tillverkares enheter, påverkade rörelseresultatet negativt med 87 miljoner kronor.
Läs även: Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl
"Vi lanserade ett stort antal spännande och strategiskt viktiga produkter under det andra kvartalet. Jag är väldigt stolt över ett gediget utvecklingsarbete, och en överlag positiv kundrespons stärker oss i vår produktstrategi. Ytterligare höjdpunkter var Tobii Pros starka försäljningsutveckling och förvärvet av Sticky", kommenterar Tobiis vd Henrik Eskilsson rapporten.
Läs även: Tobii köper tillbaka Sticky
Bruttomarginalen blev 71 procent jämfört med 73 procent samma kvartal året innan.
Våren 2015 noterades Tobii på Stockholmsbörsen. Därefter har kursutvecklingen varit svajig. Sedan årsskiftet har Tobiis aktie fallit med 43 procent.
Finwire / Di Digital
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev: