Hoppa till innehållet

Tobii växer knappt – men ökar förlusterna rejält

Justerat för valutaeffekter växte Tobii bara med 4 procent det senaste kvartalet. Samtidigt femfaldigas förlusterna. 

Henrik Eskilsson är vd och medgrundare av eyetrackingbolaget Tobii.
Henrik Eskilsson är vd och medgrundare av eyetrackingbolaget Tobii.Foto: Tobii

Ögonstyrningsbolaget Tobiis omsättning uppgick under det andra kvartalet i år till 265,9 miljoner kronor jämfört med 240,7 miljoner kronor samma kvartal 2016.

Aktien föll omkring 3 procent i den inledande handeln. Följ aktien här.

Motsvarande siffror för rörelseresultatet blev -69,6 miljoner kronor och -29,2 miljoner kronor. Resultatet före skatt blev -88 miljoner kronor jämfört med -17,5 miljoner kronor året innan.

Läs även: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Det innebär att omsättningen har ökat med 10 procent på ett år medan förlusterna har femfaldigats. Justeras för valutaeffekter blev omsättningstillväxten bara 4 procent.

Det som tynger är främst Tobii Tech. Investeringarna i det affärsområdet, som integrerar Tobiis ögonstyrningsteknologi i andra tillverkares enheter, påverkade rörelseresultatet negativt med 87 miljoner kronor.

Läs även: Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl

"Vi lanserade ett stort antal spännande och strategiskt viktiga produkter under det andra kvartalet. Jag är väldigt stolt över ett gediget utvecklingsarbete, och en överlag positiv kundrespons stärker oss i vår produktstrategi. Ytterligare höjdpunkter var Tobii Pros starka försäljningsutveckling och förvärvet av Sticky", kommenterar Tobiis vd Henrik Eskilsson rapporten.

Läs även: Tobii köper tillbaka Sticky

Bruttomarginalen blev 71 procent jämfört med 73 procent samma kvartal året innan.

Våren 2015 noterades Tobii på Stockholmsbörsen. Därefter har kursutvecklingen varit svajig. Sedan årsskiftet har Tobiis aktie fallit med 43 procent.

Finwire / Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera