Hoppa till innehållet

Toborrow rear ut aktier – tar in 2 miljoner kronor

Låneförmedlaren Toborrow tar in 2 miljoner kronor. Samtidigt skrivs värderingen på bolaget återigen ner, denna gång till 15 Mkr. Bolagets vd vill inte kommentera investeringen.

Sofie Lundström är vd för Toborrow.
Sofie Lundström är vd för Toborrow.Foto: Toborrow

Låneförmedelaren Toborrow tar in totalt 2 miljoner kronor i en nyemission av högst 12 200 aktier.

Befintliga storägaren NFT Ventures tecknar drygt 5 000 nya aktier för 835 000 kronor. Därmed är riskkapitalbolagets andel i Toborrow på 42 procent oförändrad.

”Vi gör emissioner löpande. Vi tror på bolaget och nyemissionen är för att fortsätta växa och skapa plattformen. Alla startups behöver pengar och så länge bolaget följer den planen som är satt och man levererar efter det som finansierar vi bolaget”, säger Johan Lundgren, partner på NFT Ventures och ordförande i Toborrow.

Läs mer: Toborrow cykelbolag har gått i konkurs

Även Goldcrest Holding, Geek Boys AB och Toborrows vd Sofie Lundström köper fler aktier i bolaget.

Hela Toborrow värderas i finansieringsrundan till 15 miljoner kronor. Det innebär en fortsatt nedvärdering av bolaget som redan i fjol värderades ned rejält i samband med ett kapitaltilskott från NFT Ventures. Då värderades Toborrow till strax under 18 Mkr.

Det innebär att bolagets värdering nu är lägre än den sammanlagda summan kapital som Toborrow har tagit in.

Toborrows vd Sofie Lundström avböjer att kommentera finansieringsrundan när Di Digital når henne på telefon.


Läs även: 

Kommentar: Toborrow riskerar att bli en syndabock

När småsparare förlorar pengar är det alltid någon annans fel. Därför är Toborrow illa ute, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Toborrows cykelbolag i konkurs – hundratals långivare drabbas

Cykelgrossisten samlade in 2 miljoner kronor genom låneförmedlaren Toborrow. Bolaget som ansågs ha ”god kreditvärdighet” har nu gått i konkurs.


Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera