Hoppa till innehållet

Toborrows cykelbolag har gått i konkurs

Cykelgrossisten Bikes Toys & Sports Sweden samlade i höstas in 2 miljoner kronor av privatpersoner genom låneförmedlaren Toborrow. Bolaget som ansågs ha ”god kreditvärdighet” har nu gått i konkurs. Hundratals långivare drabbas.

Scen ur Toborrows reklamfilm med komikern David Sundin i mitten. Bolagets affärsidé är att förmedla lån mellan privatpersoner och mellanstora, expanderande företag.
Scen ur Toborrows reklamfilm med komikern David Sundin i mitten. Bolagets affärsidé är att förmedla lån mellan privatpersoner och mellanstora, expanderande företag.

Det var i september 2015 som Bikes Toys & Sports Sweden, som då gick under namnet Nordic Bike AB, samlade in 2 Mkr genom lånesajten Toborrow. Bolaget fick den näst bästa kreditvärderingen B, som står för god kreditvärdighet. Men redan den 14 april försattes Bikes Toys & Sports Sweden i konkurs i Solna tingsrätt.

”Det är en del av affärsmodellen. Men investeringar är alltid förenade med risk och vi förespråkar våra kunder att diversifiera och sprida sina risker”, säger Sofie Lundström, Toborrows vd.

Toborrows affärsmodell bygger likt den amerikanska framgångssagan Lending club på att förmedla lån mellan allmänheten och företag enligt en såkallad peer-to-peer-modell.

Läs även: Penningtvättskoll på Toborrow – hundratals kunder drabbade

Sofie Lundström säger att Toborrow inte har några planer på att ändra sina rutiner kring kreditvärdering.

”Vi använder oss av de externa kreditupplyssningsföretagen UC och creditsafe. Hur affärsmodellen ser ut i framtiden vet vi inte nu”, säger hon. ”Det viktiga för oss är att vara väldigt transparanta mot våra kunder.”

Långivare som använder sig av Toborrow visade stort intresse för cykelgrossistens projekt. Toborrow mottog 922 bud från kunder som ville bidra med pengar. Projektet tecknades till 250 procent, vilket alltså betyder att cykelbolaget kunde välja ut de förmånligaste lånebuden.

Som långivarombud för Toborrow nu en dialog med konkursförvaltaren för att se till att ett så stort belopp som möjligt går från konkursboet till de som har lånat ut pengar via Toborrow. Hur stort belopp som kan bli aktuellt är ännu okänt.


Läs även: 

Kommentar: Toborrow riskerar att bli en syndabock

När småsparare förlorar pengar är det alltid någon annans fel. Därför är Toborrow illa ute, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Toborrow rear ut aktier – tar in 2 miljoner

Låneförmedlaren Toborrow tar in 2 miljoner kronor. Samtidigt skrivs värderingen på bolaget återigen ner.

Inspirerade Toborrow – nu avgår Lendingclubs vd efter utlåningsskandal

Lendingclub har inspirerat svenska långivare som Toborrow, Tessin och Kameo. Nu står det klart att bolagets grundare och vd Renaud Laplanche avgår efter en utlåningsskandal. Aktien rasar.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera