Hoppa till innehållet

Tommy Jacobson investerar i databolaget Leeroy

Tommy Jacobson är huvudinvesterare när Leeroy tar in 15 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget ägnar sig åt mobil marknadsföring åt handeln.

Tommy Jacobson, partner på Zenith Venture Capital.
Tommy Jacobson, partner på Zenith Venture Capital.Foto: Oskar Omne

Att samla, analysera och presentera stora mängder data är en tydlig röd tråd i det digitala näringslivet.

Det svenska bolaget Leeroy erbjuder en teknisk plattform som omvandlar kunddata till marknadsföring både på plats i butik och i mobilen. Därtill driver man webbtrafik till butiker genom mobil marknadsföring.

Tanken är att följa kundens interaktion med butiken innan, under och efter köpet baserat på till exempel kundernas positionsdata.

”Vi realiserar värdet av big data. Med vår lösning behöver man inte någon stor marknadsapparat”, säger Oscar Anderzon, Leeroys vd.

Nu går Zenith Venture Capital, med Tommy Jacobson i spetsen, in med 10 miljoner kronor i bolaget. Därtill tar man in ytterligare 5 Mkr i riskkapital, från en hemlig finansiär.

”Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech. Vi har redan investerat i Shopbox och Urb-it”, säger Tommy Jacobson (NTL), partner på Zenith Venture Capital (NTL).

Hans investering värderar bolaget till närmare 60 Mkr.

Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech

Tommy Jacobson tror att Zenith kan hjälpa Leeroy med sin stundande internationella expansion, från Norden till övriga Europa.

”Leeroy har en bevisad affärsmodell med bra kunder och en skalbar verksamhet som vi nu kan bidra till att expandera rejält under kommande 18 månaderna”, säger han.

Leeroy-trion: Petter Hvid, chef för affärsutveckling, Per Nord, kommunikationschef och Oscar Anderzon, vd.

Tommy Jacobson nämner även att Leeroy blev ännu mer intressanta sedan de förvärvade en teknisk plattform för mobil marknadsföring från betalbolaget Bambora tidigare i somras.

Läs mer: Tommy Jacobson investerar i Unibetmiljardärens hemliga spelbolag

Leeroy grundades 2008 och är ett relativt etablerat bolag med 30 medarbetare i Stockholm och Sundsvall. Bland kunderna kan nämnas Telenor, Coop och Espresso House.

I fjol backade dock omsättningen från 32 Mkr till drygt 21 Mkr. Vinsten har legat strax över nollan de senaste åren.

Nu hoppas man få upp försäljningen genom att expandera internationellt.

”Pengarna ska användas till att skala upp produkten, accelerera utvecklingen och lansera den i övriga Europa. Vi rekryterar personal till våra två kontor i Stockholm och Sundsvall”, säger Oscar Anderzon.

Läs mer: Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera