Att samla, analysera och presentera stora mängder data är en tydlig röd tråd i det digitala näringslivet.
Det svenska bolaget Leeroy erbjuder en teknisk plattform som omvandlar kunddata till marknadsföring både på plats i butik och i mobilen. Därtill driver man webbtrafik till butiker genom mobil marknadsföring.
Tanken är att följa kundens interaktion med butiken innan, under och efter köpet baserat på till exempel kundernas positionsdata.
”Vi realiserar värdet av big data. Med vår lösning behöver man inte någon stor marknadsapparat”, säger Oscar Anderzon, Leeroys vd.
Nu går Zenith Venture Capital, med Tommy Jacobson i spetsen, in med 10 miljoner kronor i bolaget. Därtill tar man in ytterligare 5 Mkr i riskkapital, från en hemlig finansiär.
”Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech. Vi har redan investerat i Shopbox och Urb-it”, säger Tommy Jacobson (NTL), partner på Zenith Venture Capital (NTL).
Hans investering värderar bolaget till närmare 60 Mkr.
Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech
Tommy Jacobson tror att Zenith kan hjälpa Leeroy med sin stundande internationella expansion, från Norden till övriga Europa.
”Leeroy har en bevisad affärsmodell med bra kunder och en skalbar verksamhet som vi nu kan bidra till att expandera rejält under kommande 18 månaderna”, säger han.
Leeroy-trion: Petter Hvid, chef för affärsutveckling, Per Nord, kommunikationschef och Oscar Anderzon, vd.
Tommy Jacobson nämner även att Leeroy blev ännu mer intressanta sedan de förvärvade en teknisk plattform för mobil marknadsföring från betalbolaget Bambora tidigare i somras.
Läs mer: Tommy Jacobson investerar i Unibetmiljardärens hemliga spelbolag
Leeroy grundades 2008 och är ett relativt etablerat bolag med 30 medarbetare i Stockholm och Sundsvall. Bland kunderna kan nämnas Telenor, Coop och Espresso House.
I fjol backade dock omsättningen från 32 Mkr till drygt 21 Mkr. Vinsten har legat strax över nollan de senaste åren.
Nu hoppas man få upp försäljningen genom att expandera internationellt.
”Pengarna ska användas till att skala upp produkten, accelerera utvecklingen och lansera den i övriga Europa. Vi rekryterar personal till våra två kontor i Stockholm och Sundsvall”, säger Oscar Anderzon.