Hoppa till innehållet

Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Riskkapitalbolaget Zenith investerar 100 miljoner kronor i Truecaller.

Det är ett spännande bolag med fantastiska entreprenörer, säger Zeniths ordförande Tommy Jacobson.

Telefonboksappen Truecaller är ett av Sveriges mest hajpade startup-bolag. Men fram tills nu har bolaget inte haft några svenska riskkapitalfonder bland sina investerare.

”Jag tycker att det sticker ut att de svenska investerarna missat ett bolag som Truecaller. Vi fick nu frågan om vi ville investera och tackade ja”, säger Tommy Jacobson, ordförande för riskkapitalbolaget Zenith.

Zenith går in med totalt 100 miljoner kronor i Truecaller. Anledningen till finansieringsrundan är enligt Tommy Jacobson att personalen ska teckna sina optioner.

”Då uppstod möjligheten för oss att gå in och vara en del i den här finansieringsprocessen”, säger Tommy Jacobson.

Läs mer: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith Ventures

Möjligheten att investera i Truecaller uppstod också genom att Tommy Jacobson (NTL) och Truecallers styrelseordförande Stefan Lennhammer (NTL) känner varandra.

”Vi sitter båda i styrelsen för bolaget Vionlabs och jag har därmed kunnat följa Truecaller på håll. Nu har vi träffat och lärt känna grundarna och bolaget”, säger Tommy Jacobson.

En speciell händelse hos Truecaller som imponerat på Tommy Jacobson är bolagets omställning mot lönsamhet i fjol.

”Det är klart att man imponeras av användarsiffror och sådant men det som verkligen imponerat på mig är omställningen. Grundare som kan göra den typen av omställning är intressant”, säger han men vill inte kommentera huruvida Truecaller nu faktiskt går med vinst eller inte.

"Nej, vi har kommit överrens om att inte säga något om det eller om värderingen", säger han. 

Läs mer: Tommy Jacobson investerar i Leeroy

Det är oklart om Zenith är den enda investeraren som går in med pengar i Truecaller eller om de 100 miljoner som de går in med är en del i en större finansiering.

”Jag vet ärligt talat inte om det är någon annan som investerar samtidigt”, säger Tommy Jacobson.

Zenith har tidigare gjort mindre investeringar i bolag som Shopbox och Strafe (NTL). Men investeringen i Truecaller är med bred marginal den största de gjort.

”Ja, det här dubblar vår portfölj i ett slag. Vi startar till och med en ny fond för att lägga den här investeringen i”, säger Tommy Jacobson.

Den största externa ägaren i Truecaller är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna, enligt den senaste årsredovisningen. I den angavs Niklas Zennströms Atomico äga 8 procent av bolaget.

Även affärsänglarna Stefan Lennhammer och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har investerat i Truecaller.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera