Hoppa till innehållet

Tradedoubler-duo vill knäcka låskoden

Är digitala lås nyckeln till framtidens tjänsteekonomi? Det tror i alla fall riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som pytsat in 15 miljoner i smarta hem-företaget Glue, tillsammans med bolagets grundare.

Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa.
Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa.Foto: Jonathan Bylars

Det smarta hemmet har blivit alla hårdvarutillverkares heliga graal. Och på dörren till det smarta hemmet finner du självklart det smarta låset. Det senaste året har en rad digitala låsanordningar släppts ut på marknaden, som låter hus- och lägenhetsägare via en app styra vem som kan öppna ytterdörren, och när.

“Att kunna styra vem som går in och ut ur din lägenhet har många praktiska fördelar. Inte minst mot bakgrund av den nya delningsekonomin."

Ledande på marknaden är amerikanska August, som nyligen tog in 38 miljoner dollar i kapital från bland annat Qualcomm Ventures och Comcast Ventures. En rad låsprodukter har också finansierats via crowdfunding, bland annat Sesame, som tidigare i år samlade in 1,4 miljoner dollar för att tillverka ett smart lås som man lovar ska bli marknadens billigaste.

Även Sverige kan stoltserna med ett eget startupbolag på området, nämligen Glue. Bolagets smarta lås smyglanserades på den svenska marknaden redan sommaren 2014. Nu lägger man dock in en ny växel då den tidigare Tradedoubler vd:n Carl-Johan Grandinson och hans tidigare Tradedoubler-kollega Diego Oliva, som rekryterades från Facebook tidigare i år, tar över som vd respektive operativ chef för Glue.

Bakom bolaget står riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som tillsammans med de två grundarna investerat 15 miljoner kronor i det smarta låssystemet.

“Att kunna styra vem som går in och ut ur din lägenhet har många praktiska fördelar. Inte minst mot bakgrund av den nya delningsekonomin. Med digitala lås kan du hyra ut din lägenhet via Airbnb eller betala en person för att gå ut med din hund, utan att behöva lämna ut din nyckel”, säger Carl-Johan Grandinson.

Han tror också att de nya smarta låsen i förlängningen kan minska en av den svenska e-handelns största trösklar då varor kommer att kunna levereras direkt in i våra hem. Till exempel matkassar direkt in i våra kylskåp utan att vi själva behöver vara på plats.

Enligt Carl-Johan Grandinson för Glue idag diskussioner med en rad olika aktörer inom e-handel om framtida partnerskap.

Hur kan en nykomling som Glue utmana en låsmarknad där flera amerikanska aktörer redan lyckats etablera sig?

“Att det finns andra aktörer på marknaden är bara positivt för oss. Att använda sig av smarta lås är ett helt nytt användarbeteende som måste läras in, därför är det bara bra om det finns fler som gör samma sak”, säger Carl-Johan Grandinson.

Glue startade 2013 som en avknoppning från Phoniro, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen. Phoniros låsystem, som används av bland annat hemtjänsten, finns installerat hos runt 70 000 svenska hushåll. Glues låstjänst är helt och hållet baserad på Phoniros hårdvara, men med en tillhörande app och ny design.

Glues digitala lås installeras ovanpå det befintliga dörrlåset och öppnar och stänger detta med en Bluetooth-styrd motor som kontrolleras via en app i din smartphone. Foto: Jonathan Bylars

“Man såg helt enkelt att marknaden för låset var betydligt större än hemtjänst och särskilda boenden, därför valde man att bilda ett dotterbolag”, säger Carl-Johan Grandinson.

Era samlade erfarenheter är från Facebook och Tradedoubler, hur skiljer det sig att ni idag jobbar med en hårdvarulösning?

“Det finns skillnader då processerna är längre och mer komplexa med hårdvara. Men det finns många likheter också, det smarta hemmet står inför ett genombrott på samma sätt som digital marknadsföring och sociala nätverk gjorde för ett antal år sedan”, säger Diego Oliva.


Här är de hetaste smarta låsbolagen

August

Sesame

Goji

Kevo

Noki


Glue

  • Vad: En digital, app-baserad nyckel som låter dig styra vem som har tillgång till ditt hem och när. Finns idag installerad på 600 dörrar
  • Grundades: 2013 som en avknoppning från Phoniro AB, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen
  • Antal anställda: 2
  • Investerare: Carl-Johan Grandinsson (tidigare vd Tradedoubler, grundare Tre kronor), Diego Oliva (Tidigare Tradedoubler samt Facebook) och riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera