Annons

Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

Foto: Uber
I flera länder är tjänsten UberPOP olaglig. Om en svensk domstol prövade tjänsten skulle samma sak sannolikt hända här. Det säger Bo Göingberg, utredare och expert på taxifrågor vid Transportstyrelsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Domstolar i Spanien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike har redan slagit fast att samåkningstjänster som UberPOP bryter mot lagen. Det amerikanska bolaget stoppade nyligen sin verksamhet i Frankrike, ungefär ett halvår efter att förbudet infördes.

Även i Sverige ställer lagen hårda krav på den som vill livnära sig som taxiförare. Förare ska genomgå praktiska prov och få sin lämplighet kontrollerad av Transportstyrelsen innan de får sitt taxikörkort.

Det betyder att UberPOP sannolikt skulle förbjudas även här, om tjänstens laglighet prövades av en domstol.

“Rättsväsendet borde komma till den slutsatsen vid en eventuell prövning, det är min uppfattning. Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle se detta som någonting annat än yrkesmässig transportverksamhet”, säger Bo Göingberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har tidigare kritiserat Uber för att bolagets förare kör utan taxameter. Huvudproblemet med samåkningstjänsten UberPOP är ett annat: Att förarna kör utan taxikörkort. Det till skillnad från "vanliga" Uber-förare, som alla är legitimerade taxichaufförer. 

“Reglerna är skrivna ur ett kundperspektiv. Taxikunder är ofta i en väldigt utsatt situation, ensamma med en förare och på udda tider. Det handlar om säkerhet och trygghet för passageraren”, säger Bo Göingberg.

Vissa undantag finns i lagen, till exempel för de som vill samåka till eller från jobbet. Men enligt Bo Göingberg är det tydligt att UberPOP inte uppfyller de kraven.

“Det är ganska långsökt att den här föraren som kör för UberPOP skulle få kontakt enbart med kollegor från sitt jobb”, säger Bo Göingberg.

Läs även: Ubers förarkontroller är en bluff

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post