Hoppa till innehållet

Tre av fyra datorspel i Sverige säljs över nätet

På vissa håll betraktas e-handel fortfarande som en nyhet. I datorspelsbranschen är det legio sedan länge. Tre av fyra spelköp i Sverige sker nu digitalt, visar en ny rapport. 

I en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research framgår att drygt tre av fyra kronor i den totala datorspelsförsäljningen kommer från digitala inköp.

Totalt såldes spel i Sverige till ett värde av nära 4,3 miljarder kronor, varav knappt 3,3 miljarder kronor alltså var digitala köp. Den digitala försäljningen av datorspel i Sverige ökade med 34 procent i fjol jämfört med året före. 

Den totala digitala försäljningen av spel 2015 var därmed nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.

Över hälften av försäljningen omfattar pc-baserade spel. Mobilspel är god tvåa med en tredjedel av marknaden. Den svenska datorspelsmarknaden räknas som den tjugonde största i världen, men utmärker sig för att spelarna är tidigt ute och testar nya spel och ny teknik.

Antalet spelare ökar konstant, men det är bara cirka var femte som är frekvent köpare på den digitala marknaden, det vill säga gör kompletterande köp i de spel spelaren redan har skaffat sig.

Läs även: Nu säljer Sverige mer spel än el

”De genomsnittliga intäkterna för dessa köp växer dock kraftigt. Det gäller över hela linjen, allt från mobilspel till pc och konsolspel. Varje segment ökar med mellan 26 och 35 procent”, säger Jacob Kroon, analytiker på Dataspelsbranschen.

Konsolspelarna (Playstation och Xbox) stod för relativt sett blygsamma 359 miljoner kronor, men tillväxten jämfört med föregående år var 47 procent.

”Att de skulle stå för en så stor ökning ser nog många som väldigt överraskande. Det är glädjande och viktigt att konsoltillverkarna hänger med i den digitala matchen”, säger Jacob Kroon.

Konsolspelarna är ytterst värdefulla för spelföretagen i fler avseenden. Den genomsnittliga intäkten per betalande användare låg på 1 217 kronor jämfört med 491 kronor för pc-spelare.

Totalt stod den digitala försäljningen till konsoler dock endast för 11 procent av marknaden.

För spelföretagen finns mängder av varianter på digitala intäktskällor. I spel som är gratis att ladda ned kan det till exempel finnas möjlighet att köpa extra utrustning till sin digitala karaktär eller låsa upp extra material av olika slag.

Andra utvecklare och spelförläggare förlitar sig på månatliga prenumerationer med kontinuerliga uppdateringar av spelen med nya banor, så kallade expansionspaket.

Exakta data för den digitala försäljningen är knepigt att sammanställa. Dataspelsbranschen baserar sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.

”Eftersom uppgifterna är svårtillgängliga är det här ett av de bästa sätten att värdera marknaden”, säger Jacob Kroon.

Läs även: Spelinkubatorn Stugan gör comeback

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera