I en ny rapport från Dataspelsbranschen och analysföretaget Superdata Research framgår att drygt tre av fyra kronor i den totala datorspelsförsäljningen kommer från digitala inköp.
Totalt såldes spel i Sverige till ett värde av nära 4,3 miljarder kronor, varav knappt 3,3 miljarder kronor alltså var digitala köp. Den digitala försäljningen av datorspel i Sverige ökade med 34 procent i fjol jämfört med året före.
Den totala digitala försäljningen av spel 2015 var därmed nästan lika stor som den sammanlagda omsättningen för både fysiska skivor och digitala spel året före.
Över hälften av försäljningen omfattar pc-baserade spel. Mobilspel är god tvåa med en tredjedel av marknaden. Den svenska datorspelsmarknaden räknas som den tjugonde största i världen, men utmärker sig för att spelarna är tidigt ute och testar nya spel och ny teknik.
Antalet spelare ökar konstant, men det är bara cirka var femte som är frekvent köpare på den digitala marknaden, det vill säga gör kompletterande köp i de spel spelaren redan har skaffat sig.
Läs även: Nu säljer Sverige mer spel än el
”De genomsnittliga intäkterna för dessa köp växer dock kraftigt. Det gäller över hela linjen, allt från mobilspel till pc och konsolspel. Varje segment ökar med mellan 26 och 35 procent”, säger Jacob Kroon, analytiker på Dataspelsbranschen.
Konsolspelarna (Playstation och Xbox) stod för relativt sett blygsamma 359 miljoner kronor, men tillväxten jämfört med föregående år var 47 procent.
”Att de skulle stå för en så stor ökning ser nog många som väldigt överraskande. Det är glädjande och viktigt att konsoltillverkarna hänger med i den digitala matchen”, säger Jacob Kroon.
Konsolspelarna är ytterst värdefulla för spelföretagen i fler avseenden. Den genomsnittliga intäkten per betalande användare låg på 1 217 kronor jämfört med 491 kronor för pc-spelare.
Totalt stod den digitala försäljningen till konsoler dock endast för 11 procent av marknaden.
För spelföretagen finns mängder av varianter på digitala intäktskällor. I spel som är gratis att ladda ned kan det till exempel finnas möjlighet att köpa extra utrustning till sin digitala karaktär eller låsa upp extra material av olika slag.
Andra utvecklare och spelförläggare förlitar sig på månatliga prenumerationer med kontinuerliga uppdateringar av spelen med nya banor, så kallade expansionspaket.
Exakta data för den digitala försäljningen är knepigt att sammanställa. Dataspelsbranschen baserar sin rapport på uppskattningar av Superdata Research, vars databas omfattar betalningsinformation för hundratals spel genom samarbeten med branschledande utvecklare, utgivare och betalningstjänster.
”Eftersom uppgifterna är svårtillgängliga är det här ett av de bästa sätten att värdera marknaden”, säger Jacob Kroon.
Läs även: Spelinkubatorn Stugan gör comeback