Hoppa till innehållet

Trög start för hajpad leveranstjänst

Det har tagit längre tid än väntat att få det omtalade startupbolaget Urb-it, som finansieras av en rad kända affärsmän, på banan. Nu skjuts delar av den planerade utlandsexpansionen på framtiden.

Mats Forsberg är vd på Urb-it
Mats Forsberg är vd på Urb-itFoto: Jack Mikrut

Den svenskgrundade leveranstjänsten Urb-it fick mycket uppmärksamhet när bolaget offentliggjorde sin affärsidé och sina finansiärer i vintras.

Bolaget vill skapa en plattform som låter privatpersoner, till exempel studenter, jobba extra som budbärare åt e-handeln. Betydligt snabbare och i vissa fall även billigare än både posten och budfirmor, är löftet.

Bakom bolaget, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser,  Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären i vintras.

Målen sattes högt från start: “Om ett år ska vi finnas i tre-fyra storstäder totalt. Köpenhamn står näst på tur, och ska följas av Paris, London och Berlin”, sa vd Mats Forsberg till Di i februari.

Planen var att ta in ytterligare 100 Mkr i finansiering under våren. Ett samarbete med restaurangerna inom Stureplansgruppen skulle lanseras under april månad.

Drygt sju månader senare backar bolaget från delar av expansionsplanen. Urb-it har till dags dato tagit in sammanlagt drygt 55 Mkr i finansiering, uppger vd Mats Forsberg. Men den planerade kapitalanskaffningen om 100 Mkr har skjutits på framtiden. Likaså den planerade lanseringen i Köpenhamn, samt samarbetet med Stureplansgruppen.

“Vi har varit inne och tittat på restaurangbranschen men insåg att vi behövde göra någonting mer exceptionellt än bara matleveranser. Vi vill ta med en större del av restaurangupplevelsen in i kundens kök”, säger Mats Forsberg till Di Digital.

“Vi har en handfull kontrakterade restauranger och siktar på att lansera detta i mitten av november”, fortsätter han.

Vad gäller utlandsexpansionen är planen nu att fokusera på London och Paris. Urb-it har ännu inga påskrivna avtal med handlare i någon utav städerna, dock ett antal “avsiktsförklaringar”, säger Mats Forsberg.

Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara.

“Vi kommer igång någon gång under första kvartalet 2016. Exakt när det blir avgörs av diskussioner med kunderna”, säger han.

Förklaringen ligger i svårigheter att integrera Urb-its teknik i e-handlarnas plattformar, säger han. Mats Forsberg medger att bolaget delvis underskattade den tekniska utmaningen i att lansera en tjänst som Urb-it.

“Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara. Vi utgick från att det skulle vara enkelt att koppla in vår tjänst på deras system. Den biten har vi underskattat”, säger han.

Under sommaren och hösten pågår därför ett omfattande tekniskt arbete på bolaget.

“Grundtekniken är den samma, du ska kunna se och följa din leverans när den är på väg, men vi jobbar närmare våra kunder och integrerar våra system djupare i deras”, säger Mats Forsberg.

I dagsläget sker mellan 20 och 50 leveranser om dagen med Urb-it, majoriteten av dem från elektronikhandlarna Siba, Mstore och Digital Inn i Stockholm.

“Vi vill tiodubbla den siffran till årsskiftet. Vi hoppas på julhandeln som en bidragande faktor till det”, säger Mats Forsberg.  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera