Den svenskgrundade leveranstjänsten Urb-it fick mycket uppmärksamhet när bolaget offentliggjorde sin affärsidé och sina finansiärer i vintras.
Bolaget vill skapa en plattform som låter privatpersoner, till exempel studenter, jobba extra som budbärare åt e-handeln. Betydligt snabbare och i vissa fall även billigare än både posten och budfirmor, är löftet.
Bakom bolaget, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 miljoner kronor i Urb-it i samband med premiären i vintras.
Målen sattes högt från start: “Om ett år ska vi finnas i tre-fyra storstäder totalt. Köpenhamn står näst på tur, och ska följas av Paris, London och Berlin”, sa vd Mats Forsberg till Di i februari.
Planen var att ta in ytterligare 100 Mkr i finansiering under våren. Ett samarbete med restaurangerna inom Stureplansgruppen skulle lanseras under april månad.
Drygt sju månader senare backar bolaget från delar av expansionsplanen. Urb-it har till dags dato tagit in sammanlagt drygt 55 Mkr i finansiering, uppger vd Mats Forsberg. Men den planerade kapitalanskaffningen om 100 Mkr har skjutits på framtiden. Likaså den planerade lanseringen i Köpenhamn, samt samarbetet med Stureplansgruppen.
“Vi har varit inne och tittat på restaurangbranschen men insåg att vi behövde göra någonting mer exceptionellt än bara matleveranser. Vi vill ta med en större del av restaurangupplevelsen in i kundens kök”, säger Mats Forsberg till Di Digital.
“Vi har en handfull kontrakterade restauranger och siktar på att lansera detta i mitten av november”, fortsätter han.
Vad gäller utlandsexpansionen är planen nu att fokusera på London och Paris. Urb-it har ännu inga påskrivna avtal med handlare i någon utav städerna, dock ett antal “avsiktsförklaringar”, säger Mats Forsberg.
Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara.
“Vi kommer igång någon gång under första kvartalet 2016. Exakt när det blir avgörs av diskussioner med kunderna”, säger han.
Förklaringen ligger i svårigheter att integrera Urb-its teknik i e-handlarnas plattformar, säger han. Mats Forsberg medger att bolaget delvis underskattade den tekniska utmaningen i att lansera en tjänst som Urb-it.
“Jag trodde att marknaden, det vill säga handeln, var betydligt mer tekniskt mogen än den visat sig vara. Vi utgick från att det skulle vara enkelt att koppla in vår tjänst på deras system. Den biten har vi underskattat”, säger han.
Under sommaren och hösten pågår därför ett omfattande tekniskt arbete på bolaget.
“Grundtekniken är den samma, du ska kunna se och följa din leverans när den är på väg, men vi jobbar närmare våra kunder och integrerar våra system djupare i deras”, säger Mats Forsberg.
I dagsläget sker mellan 20 och 50 leveranser om dagen med Urb-it, majoriteten av dem från elektronikhandlarna Siba, Mstore och Digital Inn i Stockholm.
“Vi vill tiodubbla den siffran till årsskiftet. Vi hoppas på julhandeln som en bidragande faktor till det”, säger Mats Forsberg.