Hoppa till innehållet

Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Flera månader efter Di Digitals avslöjande – och trots sina ägares avståndstaganden – fortsätter nätcasinon som Betsson och Leovegas att göra reklam på pirat- och streamingsajter.

Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.
Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.Foto: TT

Efter flera SMS-påminnelser om bonuspoäng ringer telefonen. I andra änden hörs ett inspelat meddelande.

”Tjena, det är Frank här”, säger mannen som har blivit spelbolaget Leovegas affischnamn.

Spel- och bettingbolag som vill locka till sig kunder som befinner sig i Sverige kan inte annonsera på Google eller Facebook. Detta eftersom det bland annat kräver en giltig licens, vilket inte går att få under rådande spelmonopol.

Istället annonserar man på sajter som Aftonbladet och krokar upp varumärkesambassadörer. I Leovegas fall rör det sig om namn som Frank Andersson, Pernilla Wahlgren och freestyleåkaren Jon Olsson.

Reklaminsatserna stannar dock inte där. Flera nätcasinon annonserar på piratsajter som möjliggör fildelning av allt från populär mjukvara till filmer, musik och tv-serier, och på streamingsajter som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material som till exempel fotbollsmatcher.

Det kunde Di Digital avslöja i mars, då Leovegas, Betssons och Mr Greens annonser dök upp i internets bakvatten. Mr Green hade till exempel en annons på Pornhub.com, världens största porrsajt.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Olämpligt och oseriöst, löd omdömet från Handelsbanken, med innehav i Betsson. Flera andra ägare krävde att bolagen skulle arbeta mer aktivt för att få bort sina annonser från dessa sammanhang.

Fem månader senare fortsätter flera spelbolag att ragga nya kunder på pirat- och streamingsajter.

Det är affiliatenätverk som står bakom det.

På fildelningssajten The Pirate Bay, som myndigheter i en rad länder har försökt stänga ner i åratal, dyker annonser från börsnoterade Leovegas och Betssons varumärke Betsafe upp.

Leovegas, som noterades på First North i mars, fortsätter att aggressivt annonsera på piratsajter. De flesta av sajterna som Di Digital granskar – däribland The Pirate Bay, Isohunt, och Torrentz.eu samt streamingsajten Thefirstrow.eu – rymmer popup-fönster med reklam för spelbolaget.

Detta trots att bolaget i mars uppgav för Di Digital att man hade ”agerat” internt.

”I den mån det skett är det viktigt att förstå att det är affiliatenätverk som står bakom det”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på Leovegas, i ett sms.

Han hänvisar till de tusentals underleverantörer som tar betalt av nätcasinon för att sprida deras annonser på nätet.

”Här kan man inte på förhand fullt ut kontrollera hur vårt annonsmaterial kommer att användas men detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, tillägger Philip Doftvik, men återkommer inte när Di Digital ber om en telefonintervju.

Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter.

Även Betsson hänvisar till sina underleverantörer när annonsen på The Pirate Bay kommer på tal.

”Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter. Genom samarbeten med fristående företag, det som kallas affiliates, vet vi att det kan hända att våra varumärken dyker upp på dessa sidor. Men det är inte tillåtet. Vi jobbar konstant med att följa upp och säkerställa att reglerna efterföljs”‚ säger Malin Sparf-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Under 2015 och fram till Di Digitals granskning i mars hade Betssons dotterbolag avslutat sina samarbeten med 22 leverantörer – av totalt 4 000 – som hade brutit mot koncernens annonseringsregler. Ytterligare två som hade brutit mot reglerna skulle i mars utredas, säger Malin Sparf-Rydberg.

Kan man ta det ni säger på allvar här?

”Vi tar det på allvar. För oss är detta jätteviktigt. Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter. Våra dotterbolag jobbar ständigt med det här.”

Läs även: ”Spelbolagen håller liv i internets bakgård”

En nyregistrerad spelare kan innebära flera tusen kronor i intäkter för ett affiliate-bolag, och ofta en procentsats på de pengar kunden sätter in på sajten under sin livstid.

Svenska affiliate-bolaget Catena Media börsnoterades i februari. Senare kunde Di Digital avslöja att porr- och piratsajter länkade till bolagets sajter, vilket Catena Media skyllde på smutskastning.

Även spelbolaget Cherry, som är noterat på Aktietorget, gör reklam på flera piratsajter, medan Casinostugan – enligt sin webbplats ”Sveriges mysigaste onlinecasino” – förekommer på en torrentsajt.

”Vi har en generell policy när det gäller media att inte annonsera i samband med porr, våld eller oetiska miljöer. Vi jobbar också med mediebyråer som säkerställer att vi enbart syns på sajter som är i linje med vår policy”, säger Fredrik Burvall, vd för Cherry, vars riktlinjer mot annonsering i sådana sammanhang även gäller bolagets annonsnätverk.

Di Digital har sökt Casinostugans företrädare för en kommentar.


Läs även:

Foto:

Kommentar: Casinosajterna slår svenskt rekord i hyckleri

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera